چندسالی است که با آمدن خودروهای کراساوور، سلیقه بازار به سمت این دسته از خودروها گرایش پیدا کرده است. درگذشته بسیاری از خانوادهها ترجیح میدادند یک خودروی سدان داشته باشند تا هم در شهر و هم در سفر از آسایش و راحتی نسبی برخوردار شوند. اما این روزها به دلیل تنوع زیاد کراساوورها در بازار، شاهد حجم بالایی از خرید و فروش این دسته از خودروها هستیم. این سگمنت چندسالی است که بازیگران اصلی خود را دارد و بسیاری از مردم ترجیح میدهند به سراغ همین خودروهای شناخته شده بروند. اما مسال اینجاست که آیا این بازیگران اصلی که عمدتا از محصولات خودروسازان کرهای هستند، تا چه اندازه میتوانند تقاضای بازار را پوشش دهند.
به گزاش خودروبانک، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه را میتوان مهمترین و پرفروش ترین خودروهای این سگمنت دانست که از سالهای گذشته تاکنون سهم بسزایی از آمار واردات را به خود اختصاص دادهاند. همین تقاضای زیاد سبب شده تا اینروها باتوجه به بسته شدن سامانه ثبتارش، شاهد افزایش قیمت آنچنانی این دو خودرو در بازار باشیم.
نکته جالب در خصوص بازار این دو خودرو، افزایش قیمت یکی از خودروها باتوجه به افزایش قیمت دیگری است. این درحالی است که این روزها باتوجه به فعالیت کمرنگ شرکت اطلسخودرو، شاهد افزایش قیمت محصولات کیا در بازار آزاد هستیم، همچنین عدم واردات خودرو یکی دیگر از دلایلی است که میتوان برای افزایش قیمت درنظر گرفت.
در حال حاضر کیا سورنتو فول ۲۰۱۷ در بازار با قیمتی حدود ۲۴۵ تا ۲۵۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین نسخه GT Line این خودرو با قیمت نجومی ۲۹۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشود. این در حالی است که اطلسخودرو قیمت تمام شده برای سورنتو اتاق جدید ۲٫۴ لیتری را ۲۶۷ میلون تومان اعلام کرده است. از همین رو رقیب اصلی سورنتو نیز این روزها با افزایش قیمت در بازار همراه بوده، هیوندای سانتافه فول آپشن مدل ۲۰۱۷ نیز اخیرا در بازار آزاد با قیمتی حدود ۲۶۳ تا ۲۷۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
حال باید دید این افزایش قیمت تا کی ادامه خواهد داشت؟ اما نکته قابل توجه، استقبال مردم از این افزایش قیمت کاذب در بازار است. به گونهای که با وجود قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی سورنتو، بازهم این خودرو در بازار خرید و فروش میشود. این در حالی است که با این مبلغ میتوان خودرویی اروپایی یا ژاپنی نظیر لکسوس NX و یا بی ام و X1 را خریداری کرد.