بی ام و سری ۶ گرند تور یا به صوت اختصار، جیتی یکی از مدلهای متفاوت سری ۶ محسوب میشود. در واقع سری ۶ که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد، خودروهای کوپه و اسپرت هم رده با سری ۵ سدان را شامل میشد.
بی ام و سری ۶ گرند تور یا به صوت اختصار، جیتی یکی از مدلهای متفاوت سری ۶ محسوب میشود. در واقع سری ۶ که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد، خودروهای کوپه و اسپرت هم رده با سری ۵ سدان را شامل میشد. بعدها بامو این روند را در مورد سری ۲ و سری ۴ نیز ادامه داد اما امتیاز خاص سری ۶ را باید طراحی بسیار متفاوت و متمایز آن نسبت به سری ۵ معمولی دانست در حالی
مدلهای اولیه سری شش شامل مدلهای ۶۴۰i، ۶۴۰d و ۶۵۰i ایکس درایو میشدند. این مدلها در دو نسخه کوپه و کانورتیبل در دسترس بودند و هدف واقعی آنها رقابت با مرسدس SL بود. مدل M6 نیز در سال ۲۰۱۲ روانه بازار شد که مجهز به موتور ۸ سیلندر خورجینی ۴٫۴ لیتری با توربوشارژر دوقلو بود و قدرت خروجی آن به ۵۵۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۶۸۰ نیوتن متر میرسید.
بی ام و سری ۶ : در سال ۲۰۱۲ نسخه GT معرفی شد که دارای چهار درب و سقف شیبدار و کوپه مانند بود. این خودرو از مدل کانسپت CS که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده بود، الهام گرفته بود و در واقع مدلی برای پر کردن شکاف بین مدلهای سری ۵ و سری ۷ نیز به شمار میرفت.
ابعاد بزرگتر گرن کوپه آن را در رقابت با خودروهایی چون آئودی A7 و مرسدس CLS قرار میداد. هرچند گرن کوپه بزرگتر و گرانتر این رقبا بوده و تا حدودی به محدوده پورشه پانامرا وارد میشود. حتی قیمت مدل ۶۴۰i گرن کوپه از مدل لوکس ۷۴۰i نیز کمی بالاتر است. این موضوع البته به جاذبههای بصری و طراحی شیک سری ۶ برمیگردد.
ابعاد سری ۶ گرن کوپه تقریباً با سری ۵ برابر است. به گونهای که فاصله بین دو محور آنها برابر است اما گرن کوپه بیش از ۱۰ سانتیمتر طویلتر و اندکی عریضتر میباشد. در حالی که طراحی آن مشابه مدلهای کوپه سری ۶ بوده و متفاوت از سری ۵ است.

نسخه عملکرد بالای M6 گرن کوپه نیز در بهار سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این مدل مجهز به چرخهای ۲۰ اینچی آلیاژی و موتور مشترک با M5 و M6 کوپه است. علاوه بر این مدلها، نسخه آلپینا گرن کوپه با عنوان B6 گرن کوپه X درایو در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این مدل بر اساس نسخه ۶۵۰i و با موتور تقویت شده ۵۴۰ اسبی و ۷۳۰ نیوتن متری با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و با تغییراتی در کیت آئرودینامیکی بدنه، تزئینات لوکستر داخلی، نشانهای آلپینا و ویژگیهای منحصر به فرد دیگر تولید میشد. در حالی که سرعت نسخههای عادی بامو به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و به صورت الکترونیکی محدود شده، نسخه آلپینا بدون چنین محدودیتی میتواند به سرعت ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت دست یابد و البته شتاب صفر تا صد آن هم تنها ۳٫۹ ثانیه است.
بی ام و سری ۶ : در سال ۲۰۱۵ فیس لیفت جزئی و ارتقای سری ۶ معرفی شد. چراغهای جلوی LED و تغییر ظریف جلوپنجره کلیوی شکل و هواکش بزرگتر و تغییر قاب آینههای بیرونی، طرح جدید چرخهای ۲۰ اینچی و تغییراتی درتریم داخلی از جمله موارد تفاوت این نسخهها نسبت به قبل میباشند. بعلاوه قدرت خروجی پیشرانهها نیز اندکی ارتقا یافته به گونهای که مثلاً نسخه ۶۵۰i میتواند ۴۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند و شتاب صفر تا صد آن به ۴٫۳ ثانیه رسیده است. قدرت مدل آلپینا B6 نیز به ۵۹۱ اسب بخار و گشتاور آن به ۸۰۰ نیوتن متر رسیده است. این موضوع باعث شده که سرعت آن به ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت برسد.
اما این روزها با بالا رفتن عمر سری ۶، سخن از نسل جدید آن برای سال ۲۰۱۸ میرود. اکنون که سری ۵ جدید نیز با ویژگیهای ارتقا یافته معرفی شده، فرصت استفاده از پلتفرم آن موسوم به CLAR و نونوار شدن سری ۶ نیز مهیا شده است. رندرهایی که تاکنون در این زمینه معرفی شدهاند، سری ۶ جدید را با طراحی مشابه نسل جدید سری ۵ و با همان چراغها و جلوپنجره نشان میدهند. انتظار میرود نسخههای پلاگین هیبریدی هم به سری ۶ راه یابند و مدلی با پیشرانه مشابه ۵۳۰e iPerformance را شاهد باشیم.
منبع:wikipedia-carscoops
car
[maxbutton id="4" ] [maxbutton id="5" ]