تصاویر خیره کننده از سیارک سِرِس

فضاپیمای داون ناسا از زاویه ای منحصر بفرد به ثبت تصاویر زیبا و واضحی از سیاره کوتوله سرس پرداخته و مناطقی مانند دهانه اوکاتور و ویژگی‌های سطحی درخشان آن را نمایش داده است.

به گزارش ” آبرنگ ” و به نقل از ناسا ، جدیدترین مدار داون که پنجمین مدار آن از زمان حضور در اطراف سیارک سِرِس(ceres) از بهار 2015 است، در فاصله 1480 کیلومتر از آن و در زاویه‌ای قرار داشت که موقعیت خورشید نسبت به مدارهای قبلی متفاوت بود.

تصاویر جدید به ارائه نماهای تازه‌ای از این سنگ آسمانی و زمین‌شناسی عجیب آن پرداخته که باعث ویژگی‌های سطحی منحصربفرد آن شده است.

یکی از درخشان‌ترین مناطق سیارک سرس در دهانه اوکاتور  قرار دارد که چاله‌ای با عرض 92 کیلومتر و عمق چهار کیلومتر است. ستاره‌شناسان معتقدند ماده درخشان در مرکز این دهانه از نمک‌های باقیمانده از مایع شوری است که از زیر به بالا نفوذ کرده،‌ یخ زده و تصعید شده است، به این معنی که بطور مستقیم از یخ جامد به بخار تبدیل شده است. احتمالا برخورد یک سیارک منجر به ترشح این مایع شور شده است.

در ماه اکتبر، فضاپیمای داون هزاران تصویر از سرس را از مدار 1480 کیلومتری ثبت کرد.

دانشمندان ناسا همچنین تصویری رنگی را منتشر کرده‌اند که نمایشگر تصویر سیارک از منظر چشمان انسان است. تیم داون با کمک  مرکز هوافضای آلمان در برلین این تصاویر را از مدار ابتدایی کاوشگر در سال 2015 دریافت کرده و سپس شکل انعکاس طول‌موج‌های مختلف نور توسط سرس را محاسبه کردند.  این تصویر رنگی واقعی نیست اما در فاصله بسیار نزدیکی از سیارک ثبت شده است.

در اقدام بعدی، داون به مدار ششم خود در اطراف سرس خواهد رفت که در ارتفاع 7200 کیلومتری سیارک واقع است. در این مرحله، کاوشگر تصاویر سنجش‌های قبلی بویژه در موارد ویژگی‌های سطحی را اصلاح خواهد کرد.

.

.


[maxbutton id="3"][maxbutton id="4"][maxbutton id="5"][maxbutton id="6"]

[useful_banner_manager banners=9 count=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *