سخنی کوتاه! اما مهم با (( مهران مدیری )) ؛ خودمان را می کوبیم

مهران مدیری : چه میدونم کجاست . برو ترمینال بگو بلیط میخوام برای (( جهنم دره ! ))

اخیرا مهران مدیری در یکی از قسمتهای برنامه دورهمی ، که هر هفته روزهای پنجشنبه ، جمعه و شنبه از شبکه نسیم پخش می شود ، اقدام به ساخت و پخش برنامه ای در مورد (( مهاجرت و ماندگاری در تهران )) کرده که دارای نکات مهم و متاسفانه در عین حال تاسف باری نیز بود .

درست است که جناب مدیری ، محبوب مردم و من جمله خود ما هستند اما این محبوبیت دلیل بر تایید تمامی اعمال و گفتار ایشان نمی شود .

در برنامه اخیر که ذکر شد ، ایشان و نویسندگان برنامه قصد داشتند موضوع بسیار مهم مهاجرت به تهران را بررسی و از مردم سوال کنند که : چرا به تهران آمدید و اصلا چرا در این شهر ماندگار شدید ؟

خب ! سوال خوب و مهمی ست . اما سوال مهمتری هم هست ! 

اینکه خود آقای مدیری و نویسندگان و عوامل برنامه چرا در تهران ماندگار شدند ؟!

مگر مهران مدیری ، اهل یکی از شهرستانهای کشور نیست و حتی بیشتر عوامل تهیه این برنامه ؟

اصلا آیا تذکر به دیگران برای اینکه چرا به تهران آمده و مانده اید ، آن هم به این شکل و شمایل صحیح است ؟ کمی به این جملات که در طول این برنامه خاص پخش شد توجه کنید :

در قسمتی از نمایش وقتی جانی ( اتابک نادری ) و همسرش لیایول ( الیکا عبدالرزاقی ) تصمیم به بازگشت به شهرستان و زندگی در آنجا می گیرند ، زمانی که لیایول در حال بالارفتن از پله هاست در قسمتی از دیالوگش به جانی می گوید : داریم می ریم جانی هووووووووووووووووی !!! ( با لحن روستایی ).

ظاهرا از نظر مهران مدیری عزیز و دوست داشتنی و نویسندگان و تهیه کنندگان دورهمی ، هرجایی غیر از تهران و خارج از تهران ، یا دشت است و کوه ، یا پر از گاو و گوسفند و افراد با این لحن بیان و گفتگو ، باهم حرف می زنند و خارج از تهران هیچ فردی نه درست حرف زدن بلد است و نه … .  اصلا خارج از تهران همه در دشت و کوه زندگی می کنند و هیچ شهر و مکان متمدنی وجود ندارد! و به محض اینکه نام شهرستان می آید همه یاد مردمی با لباس بومی محلی و گاو و گوسفند می افتند!!! جای تاسف بسیار است .

آیا شهرهایی مانند ، اصفهان ، شیراز ، رشت ، بندرعباس ، تبریز ، سنندج ، خرم آباد ، زاهدان ، مشهد ، سمنان ، یزد ، ساری ، گرگان ، اردبیل ، ارومیه ، کرمانشاه ، و بسیاری دیگر از شهرستانهای کشور ، از نظر مهران مدیری دوست داشتنی و همکارانشان ، همگی هوووووووووووووی ؟!!!

و حتی شهرهای دیگر مانند : لاهیجان ، دزفول ، خمینی شهر ، دامغان ، و  هزاران شهر بزرگ و کوچک ایران .

نکته جایی بسیار زشت تر و دردناکتر می شود که در قسمتهایی از این برنامه ، یکی از بازیگران می گوید : من اهل جهنم دره هستم ! و از مدیری می پرسد : جهنم دره کجاست ؟ چجوری میتونم برگردم اونجا ؟ مدیری در پاسخ می گوید : چه میدونم کجاست . برو ترمینال بگو بلیط میخوام برای (( جهنم دره ! )) 

واقعا هم عجیب و هم ناراحت کننده است ، که ما بسیاری از مردمی که هم اکنون در پایتخت کشور به سر می برند ، (( جهنم دره ای )) بدانیم . خب مهران مدیری عزیز و دوستانشان چطور ؟!

مگر چند درصد از جمعیت فعلی تهران ، اصالتا تهرانی هستند ؟ 

اصلا آیا واقعا تهرانی بودن مزیتی نسبت به سایر مردم ایران بزرگ دارد ؟ ایران حدودا 80 میلیون جمعیت دارد . که از این تعداد حدودا 12 میلیون نفر در تهران ( استان تهران و حاشیه هایش که البته متاسفانه همگی شهرستانی هستند ) زندگی می کنند و حدودا 70 میلیون نفر دیگر در  جای جای این کشور پهناور زندگی می کنند ، آیا این 70 میلیون نفر با این اوصافی زندگی می کنند که در این برنامه ، به آن پرداخته شد . و اصلا مگر غیر از این است که تمامی جمعیتی که هم اکنون در تهران زندگی می کنند تقریبا همگی شهرستانی هستند . آقای مدیری عزیز (( خودمان را می کوبیم ))

درست است که در جاهایی از برنامه ، مدیری از برخی می پرسد : تهران چی داره که جاهای دیگه نداره ؟ که انصافا سوال درستی ست . اما باید به نکات مهم و بزرگ دیگری که در این برنامه به آن پرداخته شد نیز دقت بیشتری می شد .

صد البته مشکل مهاجرت به تهران مربوط به امروز و دیروز نیست ، بلکه این معضل بسیار زشت به 100ها سال قبل باز میگردد که مسئولین وقت  ، برخی امکانات اولیه و جالب آن زمان ( فقط آن زمان ) مانند ترامبا ، تلگراف و تلفن و … را ابتدا در تهران و بعد در سایر مراکز کشور راه اندازی میکردند که همین امر باعث مهاجرت برخی افراد می شد .

اما اکنون اوضاع کاملا فرق کرده . تمامی امکانات مهم و غیر مهم ، در تمام نقاط ایران و در شهرستانهای بزرگ و کوچک کشور وجود دارد . و بسیاری امکانات در سایر نقاط ایران هست که در تهران هرگز نبوده و نیست .

حتی مناطق ییلاقی و قشلاقی که برخی متمولین شهرستانها و سایر مردم برای تفریح به آنجا سفر می کنند دارای امکانات روز دنیاست که در نوع خود بینظیر است . بهتر است عزیزان بجای سفرهای دائمی و تکراری به شمال کشور و رفتن به جنگل و کوه و دریا ، کمی با مردم همان شهرهای شمالی اختلاط کرده و با مردم و این شهرها و امکانات آن آشنا شوند ، و همچنین بجای سفرهای دائمی و تکراری به شمال ، کمی نیز به مناطق و شهرهای بزرگ و کوچکِ دیگر ایران پهناور رفته و آن مناطق و شهرها و مردم را نیز ببینند تا متوجه شوند که زندگی متمدن و بسیار بسیار بهتر از تهران (  کلمه بهتر ، اینجا بارمعنایی زیادی ندارد )، سالهاست در همه جای ایران شکل گرفته .

اکنون در تمام نقاط کشور ، میلیونها انسان فرهیخته و متمدن در شغلها و مناصب گوناگون در شهرهای کوچک و بزرگ خود در حال زندگی ، تحصیل ،  تحقیق ، امرارمعاش و… هستند و همگی نیز قابل احترامند و البته برای شهر و دیار خود ارزشی بسیار بالاتر از آن چیزی که مهران مدیری و دوستانشان ( جهنم دره ) ذکر کردند قائل هستند .

کمی بیشتر دقت کنیم .

در پابان ذکر می گردد ، چنانچه عوامل برنامه (( دورهمی )) جوابیه ای برای این یادداشت داشته باشند ، به صورت کامل و برای احترام به حق پاسخگویی ایشان ، در همین صفحه درج خواهد شد .

 

با تشکر و احترام: طیب عالی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *