شارژ بی سیم موجب شارژ گوشی یا گرم شدن گوشی می شود؟

آیفون X (بخوانید ۱۰) و آیفون ۸ اولین تلفن های هوشمند اپل هستند که از شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند اما این فناوری دقیقا چیست و چگونه عمل می کند؟

چگونه تلفن های همراه را بدون سیم شارژ کنیم؟

همان گونه که از نام این تکنولوژی پیداست برای شارژ تلفن های هوشمند دیگر نیازی به متصل کردن کابل نیست. کافی است تلفن همراه را روی یک تشک مخصوص یا سطح میز (در صورت پشتیبانی از این فناوری) قرار دهید تا پروسه شارژ باتری شروع شود. هر تلفن هوشمندی که با این فناوری سازگار باشد (مثل آیفون ۱۰، آیفون ۸ و گلکسی اس۸ و …) بدون دردسر اتصال سیمی قادر به شارژ باتری خواهد بود.

 

ملزومات مورد نیاز

برای استفاده از این فناوری به دو چیز نیاز دارید:
۱- تلفن هوشمندی که با فناوری شارژ بی سیم سازگار باشد یا در غیر این صورت وجود کاوری که با قرار دادن تلفن همراه در آن، امکان استفاده از این فناوری مسیر شود.
۲- شارژر بی سیم. این شارژها در قالب پایه های مخصوصی ارائه شده و در شکل و اندازه های مختلفی عرضه می شوند؛ از تشک های بزرگ شبیه موش گرفته تا دیسک های کوچکی که درون مبلمان ها تعبیه می شوند. قیمت این پایه های شارژ از ۱۲ دلار شروع می شود.

آیا شاژر بی سیم سریع تر است؟

در بیشتر مواقع شارژ بی سیم سرعت کمتری نسبت به استفاده از کابل ها برای شارژ دارد خصوصا اگر در تلفن های همراه از فناوری شارژ سریع استفاده شود مثل گلکسی اس۸٫
بعضی از شارژرهای بی سیم در مقایسه با سایر رقبا سرعت بیشتری دارند. برخی از شارژرهای بی سیم مدرن قادر به شارژ کامل یک باتری بزرگ در مدت دو ساعت هستند. شارژهای بی سیم معمولا بر حسب میزان وات مصرفی رتبه بندی می شوند؛ مدل های رایج ۵ و ۱۰ واتی هستند. البته این شارژرها را بر حسب آمپر خروجی هم دسته بندی می کنند؛ توان یک شارژر بی سیم از نوع ۵V 1A با یک شارژر کابلی یو اس بی ۱A، همانند نمونه ای که با آیفون ۷ عرضه می شود قابل مقایسه است.

فناوری شارژ بی سیم Qi چیست؟

در صنعت شارژ بی سیم چند استاندارد مختلف با یکدیگر رقابت می کنند. اکثر تلفن های هوشمند با دو استاندارد معروف این حوزه یعنی Qi شرکت Wireless Power Consortium و PMA شرکت AirFuel Alliance سازگارند و باتری آنها به راحتی توسط پایه های شارژری که مجهز به یکی از این دو فناوری باشد، شارژ خواهند شد.
البته Qi در این زمینه پیشتاز بوده و به سرعت در حال تبدیل شدن به محبوب ترین استاندارد شارژ بی سیم است؛ اپل در آیفون ۸ و ۱۰ از این فناوری استفاده کرده است.

شارژ بی سیم چگونه عمل می کند؟

در فناوری شارژ بی سیم با استفاده از تکنیک القای الکترومغناطیسی انرژی از شارژر به گیرنده ای که در پشت تلفن همراه تعبیه شده منتقل می شود. شارژر از یک سیم پیچ القایی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی متناوب استفاده کرده و از سوی دیگر سیم پیچ دریافت کننده ای که در تلفن همراه تعبیه شده این جریان را به الکتریسیته مورد نیاز برای ذخیره در باتری تبدیل می کند.
این دو یعنی شارژر و تلفن همراه باید در مجاورت یکدیگر بوده و تلفن همراه باید روی شارژر قرار داده شود. البته جای دقیقی روی شارژر مشخص نشده و همین که تلفن همراه روی آن قرار بگیرد کافی است.
فناوری شارژ القایی از دهه ۹۰ میلادی در مسواک های قابل شارژ و سایر لوازم شخصی مشابه به کار گرفته شده است.
به غیر از آیفون ۸ و ۱۰ چه ابزارهای دیگری با این فناوری سازگارند؟
فناوری شارژ بی سیم از زمان عرضه Palm Pre در سال ۲۰۰۹ وارد دنیای تلفن های هوشمند شد و البته در سال ۲۰۱۲ ویژگی شارژ بی سیم به بعضی از تلفن های لومیای نوکیا که از ویندوز استفاده می کنند مثل مدل های ۸۲۰ و ۹۲۰ هم اضافه شد. تلفن همراه نکسوس ۴ گوگل هم با این فناوری سازگار است و البته شرکت سامسونگ هم از سال ۲۰۱۳ این ویژگی را به خط محصولات گلکسی اس (البته از اس۴ به بعد) اضافه کرده است.
برخی از ساعت های هوشمند مثل Apple Watch، Moto 360 و LG Watch Style هم صرفا از طریق فناوری شارژ بی سیم شارژ می شوند. ضمنا بعضی از تبلت ها مثل نکسوس ۷ هم از این فناوری پشتیبانی می کنند.
تعداد محدودی از لپ تاپ ها هم از فناوری شارژ بی سیم بهره می برند اما معمولا با استانداردهای محصولاتی که برای شارژ ابزارهای کوچک استفاده می شوند، سازگار نیستند.

آیا تلفن ها بیش از حد گرم خواهند شد؟

بله، اکثر تلفن ها و بعضی از شارژرها در زمان شارژ تا حدودی گرم می شوند.
معمولا تلفن های هوشمند در زمان شارژ توسط کابل هم اندکی گرم می شوند و از این رو در بیشتر موارد، این دو گرما تفاوت چندانی زیادی نداشته و نیازی به نگرانی نیست.
هر چند در زمان شارژ شاهد گرمای بیش از حد باشید احتمالا مشکلی در باتری تلفن وجود دارد، همانند اتفاقی که برای گلکسی نوت ۷ سامسونگ افتاد.-

معایب فناوری شارژ بی سیم چیست؟

در حال حاضر مهم ترین عیب این فناوری عدم امکان انجام آن از طریق فلز است. به این معنی که بدنه پشتی اکثر تلفن های هوشمند مجهز به فناوری شارژ بی سیم از جنس پلاستیک یا شیشه است و همین امر موجب ضعیف تر شدن آنها شده و احتمال شکستگی را بیشتر می کند.
ضمنا اگر از کاورهای ضخیم استفاده کنید احتمالا قادر به شارژ تلفن نخواهید بود و بهتر است نمونه های نازک را به کار بگیرید؛ البته نوع تلفن و شارژر هم در انتخاب کاور نقش مهمی بازی می کنند.

آیا شارژ بی سیم جایگاه مناسب خود را پیدا خواهد کرد؟

استانداردهای شارژ بی سیم سالیان متمادی است که وجود دارند و خوشبختانه با پشتیبانی اکثر ابزارها از چندین استاندارد (یا حداقل سازگاری با Qi)، در آینده ای نزدیک شاهد مجهز شدن تمام تلفن های هوشمند به این فناوری خواهیم بود. بدون شک استفاده اپل از استاندارد Qi نقش بسیار مهمی در رواج هر چه بیشتر این استاندارد خواهد داشت.
آیا برای شارژ آیفون ۸ یا گلکسی اس۸ باید شارژهای مخصوصی از این شرکت ها خریداری کنیم؟
خیر. تا زمانی که شارژر با استاندارد شارژ بی سیم تعبیه شده در تلفن هوشمند شما یکسان باشد امکان استفاده از هر شارژی وجود دارد.
شارژر بی سیم AirPower اپل با استفاده از یک پوشش جدید بی سیم قادر به شارژ همزمان بیش از یک دستگاه اپلی (برای مثل تغذیه همزمان ساعت اپل و ایرپاد) است.

 منبع : gooyait
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *