مایکروسافت در حال ساخت اولین مرکز داده گازی جهان است

همانطور که مطلع هستید شرکت مایکروسافت چندی پیش فعالیت‌های خود را در زمینه انرژی‌های پاک آغاز نموده است؛ حال این شرکت در همین راستا مدعی شده که با همکاری شرکت‌های McKinstry و Cummins در حال ساخت اولین مرکزداده جهان بوده که انرژی آن از طریق گاز تامین می‌شود.

ظاهرا ردموندی‌ها این پروژه مهم را در آزمایشگاه پیشرفته انرژی خود که در شهر سیاتل قرار دارد، پیگیری می‌کنند. این مرکزداده دارای 20 رک بوده که هر یک از رک‌ها مستقیما به لوله‌های گاز طبیعی متصل هستند و بدین صورت انرژی آن‌ها به جای شبکه برق، از طریق سلول‌های سوختی متصل به گاز طبیعی تامین خواهد شد. مایکروسافت ادعا می‌کند که این روش بازده انرژی را تا دوبرابر افزایش می‌دهد که بدین ترتیب هزینه‌های نهایی تامین انرژی دیتاسنتر کاهش پیدا می‌کند.

به‌طورکلی در صورتی‌که انرژی موردنیاز یک مرکزداده از طریق شبکه برق تامین گردد، این انرژی ابتدا باید با گذر از چندین ایستگاه و خطوط انتقال از نیروگاه به سمت دیتاسنتر انتقال داده شده و سپس به ولتاژ مورد استفاده دیتاسنتر تبدیل می‌گردد که خود این فرآیند اتلاف انرژی زیادی را در پی دارد.

این درحالی بوده که تامین انرژی از طریق سلول‌های سوختی به شدت از مقدار هدر رفتن سوخت جلوگیری خواهد نمود؛ چراکه این سلول‌ها مستقیما از طریق خطوط گازی، انرژی خود را دریافت می کنند. از همین رو به دلیل پیچیدگی کمتر این روش، نقاط حساس به خرابی در این سیستم بسیار کمتر از شبکه برقی خواهد بود که در نتیجه آن قابلیت اطمینان افزایش پیدا کرده و همچنین با کاهش هزینه‌ها مواجه هستیم.

مایکروسافت در حال ساخت اولین مرکز داده گازی جهان است-2

کریستیان بلیدی، مدیر کل و سین جیمز رییس بخش زیرساخت و سرویس‌های ابری شرکت مایکروسافت در رابطه با این پروژه چنین توضیح می‌دهند:

چرا شرکتی که در عرصه سرویس‌های ابری پیشتاز بوده می‌خواهد با طراحی این مرکزداده، سرویس ابری خود را تقویت کند؟ در حقیقت اجبار به نوآوری بخشی از فرهنگ سازمانی شرکت مایکروسافت است. این نوآوری در راستای استراتژی ما برای کمینه کردن اثرات مخرب استفاده از انرژی‌ها، مصرف بهینه‌تر منابع و کاهش تولید کربن خواهد بود. بدین صورت علی‌رغم اینکه اثرات مخرب مرکزداده خود را بسیار کاهش می‌دهیم، قادر خواهیم بود تا سرویس‌های ابری خود را در کلاس جهانی فراهم کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *