مقایسه ون برلیانس Hiace با تویوتا Hiace / کپی برابر اصل نیست!

مقایسه ون برلیانس Hiace با تویوتا Hiace ؛ ون تویوتا Hiace نیز همانند مدل های ون معروف جهان جایگاه ویژه ای در این کلاس از خودروها دارد و موقعیت شرکت تویوتا را در بین رقبا حفظ کرده است، از این جهت در این مطلب به مقایسه ون Hiace ژاپنی و کپی مشابه آن یعنی Haise چینی پرداخته ایم.

به گزارش ” آبرنگ ” و به نقل از خبرماشین، همان طور که می دانیم شرکت های خودروساز چینی، حداقل از حیث ظاهری، کپی کارهای خوبی هستند و محصولات خود را به صورت High Copy با کپی برداری کاملا شبیه و دقیق از روی محصولات با کیفیت سازندگان صاحب نام تولید می کنند. کسی نمی تواند شباهت نمای جلوی برلیانس H330 با نسل قبلی ب ام و سری 5 را کتمان کند. این گونه کپی برداری ها تنها از روی ظاهر محصولات با کیفیت و مناسب شرکت ها بوده و از نظر عملکرد شباهتی با آن ها ندارد.

مثلا خودروی ون جین بی هایس (Jinbei Haise) که با قیمتی در حدود 120 میلیون تومان توسط شرکت پارس خودرو عرضه می شود، کپی دقیقی از مدل ون معروف تویوتا Hiace بوده که حتی نام آن از روی مشابه ژاپنی آن برداشته شده است. جالب است که این کپی برداری، این بار استثنائا با اخذ مجوز شرکت برلیانس شرکت مادر جین بی از شرکت تویوتا ژاپن انجام شده است.

شرکت سازنده ون Haise شرکت Jinbei (به معنی جام طلا) از شرکت‏های زیرمجموعه Brilliance چین بوده که در سال 1988 تأسیس شد و از سال 2001 به مالکیت شرکت برلیانس در آمد. همکاری شرکت برلیانس با شرکت پارس خودرو باعث شد تا این ون نیز به صورت CBU وارد کشور شود. علاوه بر شرکت Jinbei شرکت دیگری با عنوان Granse بخش خودروهای وانت، ون، شاسی بلند، مینی بوس و کامیونت شرکت بریلیانس را تحت نظارت شرکت تویوتا و با تکنولوژی این شرکت تولید می‏ کند. 

مقایسه ون برلیانس Hiace با تویوتا Hiace : مدل هایس چینی شرکت جین بی از نظر نمای ظاهری و حتی از لحاظ طراحی داخلی تا حد زیادی با اقتباس از نسل پنجم هایس ژاپنی شرکت تویوتا ساخته شده است. ابعاد بدنه مدل چینی تقریباً مشابه نمونه ژاپنی بوده و دارای طول 5420 میلی‏متر، عرض 1880 میلی‏متر و ارتفاع 2285 میلی‏متر است. فاصله 3110 میلی‏متری بین محورهای عقب و جلو، در داخل کابین فضای مناسبی را برای نشستن 13 نفر فراهم کرده است. طول طراحی بدنه Haise شبیه به آخرین نسل Haice بوده و فقط طراحی چراغ‏ها و سپرها اندکی متفاوت است. البته فیس لیفت و تغییر طراحی نمای جلو و دماغه آن، مجموعاً باعث بهبود ظاهری خودرو گردیده است.

چراغ‏ های جلوی بزرگ خودرو دردو طرف جلو پنجره ساده تعبیه شده ‏اند و چراغ‏ های مه شکن جلو در زیر سپر و در دو طرف دریچه ورود هوا قرار دارند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، رینگ‏ های خودروی Haise همانند Hiace در اندازه 15 اینچی تعبیه شده‏ اند که توسط لاستیک ‏های 195R15C پوشانده شده‏ اند. در طراحی داخلی خودروی Hiase، داشبورد و کابین خودرو، از نظر کلی کاملاً شبیه به Hiace ژاپنی بوده و تنها دکمه ‏های کنترلی سیستم تهویه مطبوع کمی متفاوت از آن است. حتی طراحی صندلی‏ها با اقتباس از مشابه ژاپنی صورت گرفته و شباهت زیادی با آن دارد. 

از امکانات خودروی چینی جین بی هایس می‏ توان به دو ایربگ جلو، کامپیوتر سفری، آینه‏های برقی، درب جانبی کشویی اتوماتیک، شیشه‏های برقی اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع مجزای جلو و عقب، آینه عقب فتوکروماتیک، سیستم ضد سرقت Immobilizer، دزدگیر با آلارم، قفل مرکزی با کنترل از راه دور و دوربین دنده عقب و شیشه‏ های دودی جانبی اشاره کرد.

مقایسه ون برلیانس Hiace با تویوتا Hiace : در حال حاضر خودروهای تویوتا Hiace وارداتی در بازار ایران توسط شرکت با پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری بنزینی ارائه می شوند. این در حالی است که خودروهای جین بی Haise یا برلیانس H2L ارائه شده توسط شرکت پارس خودرو به صورت استاندارد با یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری بنزینی با حجم دقیق 2438 سی ‏سی عرضه می‏ گردند. البته مدل 2.7 لیتری آن نیز در لیست محصولات شرکت چینی جین بی- برلیانس وجود دارد که حتی قدرتی بیشتر از پیشرانه 2.7 لیتری تویوتا هایس ژاپنی دارد، ولی فعلاً شرکت پارس خودرو تنها مدل 2.4 لیتری آن را به مشتریان تحویل می‏ دهد. 

موتور 2.4 لیتری هایس چینی، قدرتی معادل 132 اسب ‏بخار در دور موتور 4400 دور در دقیقه تولید می‏ کند و حداکثر گشتاور 219 نیوتن‏متر را در دور موتور 3200 دور در دقیقه تأمین می‏ کند. 

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو، عملکرد خوبی از خود نشان می‏ دهد و هندلینگ و فرمان ‏پذیری مناسبی را به راننده ارائه می ‏دهد. سیستم ترمز جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‏ای است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به چرخ ‏ها (EBD) زمان توقف مناسبی را برای خودرو فراهم کرده است.

مطمئناً ون Jinbei Haise با برلیانس H2L با برچسب قیمت 120 میلیون تومان، به دلیل داشتن پشتوانه کیفی شرکت تویوتا، رقیبی برای محصولات ون ایتالیایی فیات و ایویکو Daily با قیمت ‏های بیشتر از 100 میلیون، ون ‏های کره ‏ای مانند کیا، هیوندای با قیمت‏ های بالاتر از 150 میلیون تومان و همچنین تویوتا Hiace با قیمتی بیشتر از 170 میلیون تومان به شمار می‏ رود.

مقایسه ون برلیانس Hiace با تویوتا Hiac

 


		

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *