کوسه چین دار Chlamydoselachus Anguineus موجود عجیب اعماق اقیانوس

کوسه چین دار یکی از موجودات بسیار عجیب با ظاهری متفاوت نسبت به سایر آبزیانی ست که ما تا کنون دیده ایم.

این کوسۀ بزرگ که با نام علمیِ عجیب Chlamydoselachus Anguineus در دنیای محققان شناخته می شود در اعماق آب های اقیانوس در عمق بیش از 1500 متری دیده شده و البته توسط ماهیگیران اعماق، صید نیز شده است که همین صید و شکار شدن این موجود آبزی عجیب رازهایش را برملا کرد.

اگر بخواهیم پراکندگی کوسه چین دار را به صورت دقیق ذکر کنیم کار سختی ست چون این موجود عجیب و تاریک زی، در نقاط مختلف اقیانوس اطلس و همچنین اقیانوس آرام به صورت پراکنده و نقطه به نقطه زندگی می کند و البته یکی از علل باقی ماندن نسلش از میلیون ها سال قبل تا کنون هم، همین نامشخص بودن محل زندگی و البته زندگی در اعماق تاریک آب ها می باشد.

این کوسه عجیب و مرموز دارای طولی بیش از 2 متر است که همین ابعاد بزرگش بر ظاهر ترسناکش می افزاید.

کوسه چین دار در دهان خود دارای دندان های کاملا متفاوت با کوسه های دیگر بوده به گونه ای که دندانها، ظاهری ریش ریش مانند و مجموعه از چندین سوزن دراز در کنار هم هستند که به شدت قدرت گاز گرفتن و برش گوشت صید را افزایش می دهد و راهی برای فرار طعمه هایش باقی نمی گذارد. این ماهی غضروفی عجیب با نام کوسه لبه دار نیز شناخته می شود.

ظاهر عجیب و پوست تیرۀ کوسه چین دار سبب شده که آن را فسیل زنده نیز بنامند چون مانند سایر جانداران آبزی و یا حتی خشکی زی، ظاهرش در طول میلیون ها سال، کمتر دچار تغییر و دگرگونی قابل ملاحظه ای شده و به همان شکل اجداد چند میلیون سال قبلش باقی مانده است.

این کوسه لبه دار با اینکه در اعماق اقیانوس با بیش از 1500 متر دیده می شود اما همچنین با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، می توان آن را در دسته های پراکنده در عمق 50 متری تا 200 متری اقیانوس ها با کمی جستجو و کنکاش دید.

کوسه چین دار مار ماهی شکل است و برای زاد و ولد می بایستی تخم گذاری کند. دوران بارداری او شاید گاهی تا 3 سال و نیم هم به طول بیانجامد که همین موضوع، آسیب پذیری و خطر انقراض آن را بسیار بیشتر کرده و این موجود را در لیست قرمز IUCN ( اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست ) قرار داده است.

کوسه لبه دار  در هر با می تواند بین 3 تا 15 کوسه به دنیا بیاورد اما مدت زمان بسیار طولانی برای باروری و تخم گذاری اش، آن را به شدت ضربه پذیر کرده است.

کوسه چین دار Chlamydoselachus Anguineus موجود عجیب اعماق اقیانوس

نکتۀ عجیب دیگر در مورد این کوسۀ 2 متری قهوه ایِ تاریک زی، داشتن 6 آب شش یا آبگذر است که نشان می دهد 1 آبشش بیشتر از کوسه های معمولی دارد که البته تا حدی هم درست است، زیرا می بایستی در اعماق بیشتر آب های اقیانوس زیست نماید که از نظر فشار و اکسیژن، اوضاع خوبی ندارند.

کوسه چین دار از زمان کشف و یا صیدش، ذهن و توجه بسیاری از محققان و دانشمندان جهان را به خود جلب کرده و تا کنون تحقیقات فراوانی در موردش انجام گردیده است. اطلاعاتی که هم اکنون در اختیار داریم، نتیجۀ زحمات همین محققین سخت کوش و پیگیر است.

 

6 دیدگاه دربارهٔ «کوسه چین دار Chlamydoselachus Anguineus موجود عجیب اعماق اقیانوس;

  1. سلام
    دمتون گرم اگه میشه از این مطالب بیشتر بذارید، خیلی جالب و عجیبه.
    مرسی

    1. با سلام و عرض ادب خدمت شما
      سپاس از لطف و نظر شما دوست گرامی
      امیدوارم همواره همراه و یار ما باشید!
      موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *