آشنایی با تویوتا میرای، غول ژاپنی

تویوتا ، نامی آشنا برای تمامی ساکنین کره زمین است . کمپانی ژاپنی خوشنام که توانسته سالها در بسیاری پارامترها، در صدر جدول علاقمندی کارشناسان و مصرف کنندگان قرار گیرد .

آشنایی با تویوتا میرای، غول ژاپنی

یکی از مدلهای جالب و قدرتمند تویوتا ، مدل میرای می باشد که اخیرا وارد بازار گردیده .

با هم برخی مشخصات این خودرو ژاپنی را بررسی می کنیم :

 

روند کار در تویوتا میرای

۱) مخزن هیدروژن

دو مخزن فیبرکربنی ۵ کیلوگرم سوخت هیدروژن در فشاری بسیار بالا (10,000 psi) در خود جای می دهند. در شرایط اضطراری مانند زمان وقوع یک تصادف، حسگرها، شیرهای مسدودکننده را به کار می اندازند تا جلوی خروج هیدروژن از مخزن گرفته شود.

,[categoriy]

۲) جریان هوا

دریچه مکش، «اکسیژن» که یک ماده حیاتی است، به محفظه سلول سوختی انتقال می دهد.

,[categoriy]

۳) واحد کنترل قدرت

این قسمت به عنوان مغز متفکر و مدیریت مصرف انرژی خودرو عمل می کند و الکتریسیته را از سلول سوختی گرفته و به موتور انتقال می دهد. در زمان شتاب گیری، «واحد کنترل قدرت» انرژی ذخیره شده در باتری را برای رسیدن به شتاب بیشتر، آزاد می کند.
۴) باتری

برخلاف باتری های معمول در خودروهای الکتریکی، باتری نیکل هیدرید در «میرای» تنها انرژی اضافی موردنیاز در طول احتراق و شتاب گیری را در خود ذخیره می کند.

,[categoriy]

۵) موتور الکتریکی

وقتی الکتریسیته وارد موتور می شود، باعث قطبی شدن استاتور آن می شود. استاتور قطعه ای حلقه مانند در اطراف روتور است. این قطبی شدن، باعث ایجاد یک میدان چرخشی مغناطیسی می شود. آهنرباهایی که بر روی روتور سوار شده اند، با میدان مغناطیسی هم جهت شده و با همین نرخ شروع به گردش می کنند و حرکت رو به جلوی خودرو را تأمین می کنند. هر چه الکتریسیته بیشتری به موتور فرستاده شود، چرخش میدانی سریع تر شده و خودرو با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد. هنگامی که توقف کرده و یا سرعت خود را کم می کنید، موتور الکتریسیته اضافی برای باتری تولید خواهد کرد.
۶) سلول سوختی

در ساده ترین حالت، یک سلول سوختی متشکل از یک آند، یک کاتد و یک غشای الکترولیت پلیمر (PEM) است. هرکدام از سلول ها به تنهایی مقدار اندکی ولتاژ تولید می کند و به همین دلیل، مهندسان زنجیره ای از آنها را به صورت یک سری جمع آوری می کنند. بسته مورد استفاده در میرای دارای ۳۷۰ سلول سوختی است که هرکدام از آنها انرژی شیمیایی ذخیره شده در خود را به الکتریسیته تبدیل می کنند.
در هرکدام از سلول ها، هیدروژن در یک صفحه میدان به سمت آند جریان می یابد. در اینجا، یک کاتالیست «پلاتینیوم-کبالت» مولکول های هیدروژن را به یون های با بار مثبت و الکترون های با بار منفی تبدیل می کند. سپس PEM، یون های هیدروژن را به سمت کاتد هدایت می کند و در همین حال، جلوی الکترون ها می گیرد. الکترون ها مجبور می شود که در یک مدار خارجی حرکت کنند به این ترتیب جریان الکتریکی ایجاد می شود.
در نهایت الکترون ها و یون ها همراه با اکسیژن در کاتد، یکدیگر را ملاقات می کنند و آب را تشکیل می دهند. این آب را به صورت بخار از خودرو خارج می شود.

منبع : آکاایران

ویرایش : abrange.ir


[maxbutton id="4"][maxbutton id="5"]

[useful_banner_manager banners=9 count=1]
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *