استفاده از پهپاد برای نمونه برداری از فواره نهنگ ها

[popup id=”55″ title=”فروش” theme_id=”818″ size=”small” width=”500″ width_unit=”px” height=”300″ height_unit=”px” location=”center top” position_right=”0″ position_left=”0″ position_bottom=”0″ position_top=”100″ animation_type=”fade” animation_speed=”350″ animation_origin=”center top” overlay_click=”1″]تست پاپ اپ[/popup]

محققان آمریکایی با استفاده از پهپادها موفق به نمونه‌برداری از فواره‌ نهنگ‌ها شدند.

بررسی وضعیت سلامت تنفسی نهنگ‌ها برای محققان یکی از کارهای حیاتی و صد البته دشوار محسوب می‌شود.

به نقل از گیزمگ، پیش از این برای نمونه‌برداری و دستیابی به “میکروبیوم‌های تنفسی” نهنگ‌ها، محققان مجبور بودند در قایق‌های موتوری به دنبال نهنگ‌ها بروند که علاوه بر دشواری نمونه‌برداری می‌توانست بسیار خطرناک نیز باشد.

حال در راهبردی بهتر و کم‌خطرتر محققان از پهپادها به منظور انجام این نمونه‌برداری استفاده کردند.

“امی آپریل”(Amy Apprill) محقق ارشد موسسه تحقیقاتی “وودز هول اوشن‌گرافیک”(Woods Hole Oceangraphic) در رابطه با این روش گفت: شواهدی از وجود بیماری‌های تنفسی در گونه‌های منقرض شده دیده می‌شود و تاکنون اطلاعات کمی در رابطه با “میکروبیوم‌های تنفسی” نهنگ‌های سالم در دسترس محققان بوده است.

وی افزود: به همین دلیل نمونه‌برداری از فواره‌های تنفسی این جانوران بسیار اهمیت دارد.

مسئولان این موسسه با همکاری “سازمان مطالعات جوی و اقیانوسی آمریکا”(NOAA) با استفاده از پهپاد موفق شدند از 17 نهنگ در اقیانوس اطلس، ماساچوست و ونکوور کانادا نمونه‌برداری کنند.

استفاده از پهپاد برای نمونه برداری از فواره نهنگ ها -2

این پهپادها به ابزار استریل نمونه‌برداری مجهز بودند که بر روی آنها قرار گرفته و دقیقا بر روی محل فوران آب در پشت نهنگ‌ها قرار می‌گرفتند تا کار نمونه‌برداری انجام شود.

محققان در آنالیزهای خود متوجه شدند که در تمام نمونه‌ها یک میکروبیوم اساسی وجود دارد که شامل 25 گروه باکتری است که در آب دریای محیط زندگی وال‌ها وجود ندارند.

به گفته محققان این موضوع نشان می‌دهد که میکروبیوم‌های تنفسی این جانوران هیچ ارتباطی به سن، جنس و محیط زندگی آنها ندارد.

محققان در ادامه تحقیقات خود قصد دارند به شناسایی وال‌های بیمار پرداخته و نمونه‌های آها را با بقیه مقایسه کنند تا بتوانند نظارت بیشتری بر وضعیت سلامت این جانداران غول‌پیکر داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *