اعلام جنگ (( خرگوش بد )) !

 مرکز ماهر جزئیات انتشار باج‌افزار خطرناک «خرگوش بد» را تشریح و اعلام کرد: احتمال حمله بین‌المللی از طریق این باج افزار بسیار بالا است.

مرکز ماهر اعلام کرد طبق اطلاعات موجود، این باج افزار تا به این لحظه چندین سازمان رسانه ای روسی را آلوده کرده است. نام خبرگزاری Interfax و Fontanka.ru در بین قربانیان تایید شده این باج افزار دیده می شود.
فرودگاه بین المللی Odessa نیز یک حمله سایبری به سیستم اطلاعات خود را گزارش داده است. اگرچه این موضوع که حمله همان باج‌افزار باشد هنوز مشخص نیست؛ همچنین در چند ساعت گذشته، شرکت‌های امنیتی Kaspersky و Avast، چندین مورد حمله به اوکراین و آمریکا را گزارش کرده اند. لذا احتمال حمله بین‌المللی از طریق این باج افزار بسیار بالا است.

شرکت امنیتی ESET، اعلام کرد که بیش از ۶۵ درصد قربانیان در کشور روسیه قرار دارند. پس از آن، اوکراین با ۱۲.۲ درصد، بلغارستان با ۱۰.۲ درصد، ترکیه با ۶.۴ درصد و در نهایت ژاپن با ۳.۸ درصد بیشترین قربانیان این بدافزار هستند.
باج افزار خرگوش بد (BadRabbit ) خود را به عنوان یک به روزرسانی فلش به قربانی معرفی می‌کند. مرکز تحقیقات ESET طی یک پست در وبلاگ رسمی خود، مرتبط بودن این باج افزار با باج افزارهای خانواده Petya را نیز تایید کرده است.

خرگوش بد ۲۸۰ دلار باج می‌خواهد 
مجرمان پشت حمله خرگوش بد درخواست ۰.۰۵ بیت کوین را به عنوان باج کرده اند (که در حال حاضر چیزی حدود ۲۸۰ دلار است).
طبق اعلام مرکز ماهر، تا زمان ویرایش این گزارش، فقط یک تراکنش ورودی از این آدرس‌ها ذخیره شده است. دلیل تعداد بسیار پایین تراکنش‌های بیت کوین نسبت به تعداد آلوده شدگان به این باج افزار، این است که به قربانیان حمله چند روز فرصت پرداخت داده شده است. لذا انتظار می‌رود تعداد تراکنش‌های این شماره های حساب بیت‌کوین، روز به روز بیشتر شود.

جزئیات این حمله و مکانیسم انتشار باج افزار هنوز مشخص نشده است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین امکان بازگشت فایل های آلوده توسط badRabbit (خواه از طریق پرداخت باج و یا دستکاری در کدهای باج افزار ) هنوز مشخص نشده است.
شرکت امنیتی کسپرسکی نیز اعلام کرده که مشغول بررسی این حمله هستند و به محض مشخص شدن جزئیات آن را منتشر خواهند کرد.

اعلام جنگ (( خرگوش بد )) -2
یک خرگوش بد زورگو!

محصولا شرکت کسپرسکی، مک‌آفی، Windows Defender، آواست و Bitdefender، این باج افزار را با نام های مختلف تشخصی داده و از آلوده شدن رایانه جلوگیری می‌کنند.

راه‌های پیشنهادی برای جلوگیری از آلودگی
۱-مسیر اجرایی فایل های زیر را مسدود کنید (Block the execution of files). همچنین همه دسترسی ها( از جمله دسترسی های ارث برده شده) را به این دو فایل قطع کنید.
c:\windows\infpub.dat
c:\Windows\cscc.dat
۲-در صورت امکان سرویس WMI را برای جلوگیری از انتشار در شبکه غیر فعال کنید.
۳-از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید.
۴-باج را پرداخت نکنید.

 ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *