افزایش 25 میلیارد دلاری ذخایر ارز و طلای ایران و قرار گرفتن در رتبه 17 جهان

افزایش 25 میلیارد دلاری ذخایر ارز و طلای ایران ؛ در صفحه ایران در تارنمای «سیا» آمده است که ذخایر ارز و طلای ایران در پایان سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۳۵٫۵ میلیارد دلار بود که نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

افزایش 25 میلیارد دلاری ذخایر ارز و طلای ایران : بر اساس برآورد «سیا» در سال ۲۰۱۵ ذخایر ارز و طلای ایران ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است.

به نوشته تارنمای سیا، با این حساب، ایران با چهار پله صعود در رتبه هفدهم جهانی ذخایر طلا و ارز قرار می گیرد.
بر اساس برآورد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، کشورهای چین (۳ تریلیون و ۹۲ میلیارد دلار)، ژاپن (یک تریلیون و ۲۳۳ میلیارد دلار) و سوئیس (۶۰۲ میلیارد دلار) بیشترین ذخایر ارز و طلای جهان را به خود اختصاص داده اند.
بانک جهانی پیشتر اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران که پس از تشدید تحریم های بین المللی در سال ۲۰۱۲ با شتاب زیادی رو به کاهش نهاد، در سال ۲۰۱۵ با امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به طور چشمگیری از شدت افول آن کاسته شد.
مطابق این گزارش، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، دو میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن فقط سه درصد کاهش یافت.

افزایش 25 میلیارد دلاری ذخایر ارز و طلای ایران 

بانک جهانی همچنین در این گزارش، بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۵ را ۶ میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال پیش از اعمال تحریم ها علیه کشورمان (۲۰۱۱) نزدیک به ۶۴ درصد کاهش نشان می دهد.
بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۷ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار بود که چهار میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار آن بدهی بلندمدت، ۱۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن بدهی کوتاه مدت و ۲ میلیارد و ۲۰۹ میلیون دلار آن بدهی به سازمان های مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بود.

آسیا

[the_ad id=”1833″]

[the_ad id=”1836″]

[useful_banner_manager banners=33 count=1]

[useful_banner_manager banners=34 count=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *