با (( زمستان هسته ای )) به سرنوشت دایناسورها دچار می شویم!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد گرد و غبار شدیدی که جلوی تابش نور خورشید به زمین را می‌گیرد، با وقوع پدیده‌ای موسوم به «زمستان هسته‌ای» موجب انقراض انسان می‌شود؛ نظیر آنچه در مورد مرگ دسته جمعی دایناسورها از سوی برخی دانشمندان مطرح شده است.

نابودی جوامع به واسطه رخ دادن یک جنگ هسته‌ای تنها موردی نیست که ما را نگران می‌کند. رخدادهای دیگری نیز ممکن است باعث انقراض انسان شود. کارل سگان و دیگر دانشمدان زمانی بر این باور بودند گرد و غبار شدیدی که جلوی تابش نور خورشید به زمین را می‌گیرد نیز می‌تواند منجر به یک «زمستان هسته‌ای» شود. رویدادی که در تاریخ زمین یکبار رخ داده است؛ زمان انقراض دایناسورها.

تیمی از دانشمندان، تاثیرات برخورد شهاب سنگ Chicxulub به زمین را به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار دادند. همان ضربه‌ای که ۶۶ میلیون سال پیش باعث نابودی دایناسورها شد. دانشمندان بعد از بررسی داده‌های جدید دریافتند این رویداد باعث می‌شود حجم عظیمی از سولفور و کربن دی‌ اکسید به جو اتمسفر وارد شود؛ رویدادی که به عقیده بسیاری از دانشمندان زمانی منجر به تغییرات اقلیمی شدیدی شد و بر گونه‌هایی که از این واقعه جان سالم به در بردند، تاثیرات زیادی گذاشت.

شاید قبلا درباره تاثیرات این برخورد مواردی را خوانده باشید، اما تحقیقات جدید بر داده‌های بیشتری پایه‌گذاری شده و انقراض انسان نیز در این مدل گنجانده شده است. با پیشرفت‌هایی که در ریاضیات به دست آمده و پس از تجزیه و تحلیل زاویه برخورد این شهاب سنگ، محققان سعی داشتند تغییرات اقلیمی را دوباره بررسی کنند. نتایج این تحقیقات نشان داد در لحظه برخورد این شهاب سنگ به زمین، ۳۰۰ گیگاتن سولفور و ۴۲۰ گیگاتن کربن دی‌اکسید در جو اتمسفر آزاد شده است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، بشر بر روی کره زمین سالیانه حدود ۴۰ گیگاتن کربن به اتمسفر وارد می‌کند.

زمستان هسته ای

حال، سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید، این است که چرا زمین به جای اینکه گرم شود، سرد شد. در پاسخ به این سوال باید گفت تمام سولفور آزاد شده به شدت حجم تابش ورودی خورشید را کاهش داد؛ چیزی شبیه به پوشاندن زمین با یک پارچه سیاه. این رویداد را آنتونی مارتین، استاد دانشگاه در دپارتمان علوم محیطی در دانشگاه امروی توصیف کرده است.

با (( زمستان هسته ای )) به سرنوشت دایناسورها دچار می شویم-2

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دمای سطح زمین تا سطح بالای ۲۰ درجه کاهش پیدا کرد و سی سال طول کشید تا اثرات Chicxulub بر روی زمین از بین برود. چنین تغییر شدیدی در کاهش دما باعث تاثیرات شگرفی بر روی اقلیم زمین شده و سه چهارم از موجودات را منقرض کرد. اغلب دانشمندان بر این باورند که حیوانات بزرگ‌تر بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتند، اما تحقیقات جدید ماجرا را بسیار وخیم‌تر عنوان می‌کند.

مارتین می‌گوید «انقراض بزرگ بیش از آنچه تصورش را کنیم، مرگ دسته جمعی گونه های مختلف حیوانات و جانوران را در پی داشت».

وی با اشاره به اینکه شواهد کافی برای این نتیجه‌گیری موجود است، گفت: «این تنها یک مدل پژوهشی است و هیچ مدلی را نمی‌توان کاملا صحیح دانست.

click.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *