با چند مار عجیب و خطرناک آشنا شوید

مارها یکی از جذاب ترین، شگفت انگیزترین و البته مرموزترین و ترسناک ترین جانوران در حیات وحش هستند که هر کسی، حتی دوستداران آن ها نیز با دیدن آن ها ترسیده و یا دستکم با احتیاط کامل به آن ها نزدیک خواهند شد. این گونه ی جانوری زیبا با ظاهر فریبنده ی خود توانایی های شگفت انگیزی دارد که برای بسیاری از افراد قابل تصور نخواهد بود.

اگر چه معمولاً اکثر قریب به اتفاق ما از مارها می ترسیم اما در بیشتر موارد علت این ترس را سمی بودن مارها می دانیم. با این وجود برخی مارها علاوه بر داشتن سمی کشنده قابلیت های مرگبار دیگری نیز دارند که حتی از سم مرگبارشان نیز خطرناک تر است و با شنیدن آن ها بیش از پیش از این حیوان زیبا خواهید ترسید. در قسمت اول این مطلب شما را با تعدادی از خطرناک ترین و خوفناک ترین مارهای جهان آشنا کردیم و در ادامه ی این مطلب قصد داریم برخی دیگر از این مارها را به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

 

کبرای تف انداز

شاید در مورد کبراهای تف انداز شنیده باشید اما مطالعات نشان داده که این گونه از آن چیزی که قبلاً فکر می کردیم ترسناک تر و خطرناک تر است. در واقع این مار در هنگام تف کردن می داند که دقیقاً دارد چکار می کند و سم خود را به سمت نقاطی از بدن حیوان مقابل پرتاب می کند که بیشترین ضعف را دارند. مطالعات محققان دانشگاه برن در آلمان در سال ۲۰۰۵ نشان داده که کبرای قرمز موزامبیکی و کبرای های تف انداز گردن سیاه نه تنها به سمت شما سم پرتاب می کنند بلکه می توانند از فاصله ای حدود دو متری نیز این کار را انجام دهند. از همه بدتر این که اگر این ترشحات وارد چشم شما شود صدمات جبران ناپذیری را به بینایی شما وارد خواهد کرد. در واقع این زهر به قرنیه ی چشم آسیب شدید رسانده و در صورتی که به سرعت درمان نشود کوری دائمی قربانی را در پی خواهد داشت.

با چند مار بسیار عجیب و خطرناک آشنا شوید

اما نکته ی ترسناک تر این است که این مارها معمولاً هدفگیری کرده و عمداً سم خود را به سمت چشم های مهاجم پرتاب می کنند زیرا نقاط ضعف بدن قربانی خود را به خوبی می شناسند. کاتیا تزچاچ که بر روی این دو گونه کبرای تف انداز مطالعه کرده بود می گوید که افعی  گردن سیاه در ۸۰ درصد موارد چشم را هدف قرار می دهد و افعی قرمز موزامبیکی نیز در تمامی موارد زهر خود را به سمت چشم پرتاب کرده است.

 

 افعی کله نیزه ای جزیره کویمادا گرانده

با 2 مار بسیار عجیب و خطرناک آشنا شوید

در حال حاضر نقاط بسیار کمی در جهان مانده که انسان به بررسی آن ها نپرداخته یا در آن ها قدم نگذاشته است اما جزیره ی ایلها دِ کویمادا گرانده که در حدود ۹۰ مایلی شهر سائوپائولو در برزیل قرار دارد یکی از مناطقی است که کمتر کسی توانسته به آن راه یابد. اگر چه بسیاری دوست دارند به این جزیره سفر کرده و در آن یک رستوران کوچک مک دونالد نیز برپا کنند اما یک مشکل بسیار کوچک وجود دارد: این جزیره پر از مارهای سمی و کشنده است!

با چند مار بسیار عجیب و خطرناک آشنا شوید

افعی ها سرنیزه ای طلایی گونه هایی در خطر انقراض هستند که تنها در این جزیره زندگی می کنند و به همین دلیل از تنها خانه ی باقیمانده ی خود به شدت محافظت می کنند. جزیره ی کوچک مارها خانه ی بیش از ۲٫۰۰۰ تا ۴٫۰۰۰ مارهای بسیار تهاجمی و خطرناک است. ظاهراً در حدود ۱۱٫۰۰۰ سال پیش سطح آب دریا در این منطقه چنان بالا آمد که جزیره ی کویمادا گرانده را از دیگر مناطق برزیل جدا کرد که بدین معنا بود که افعی ها باید راه خود را در مسیر تکامل طی کنند بدون این که با دیگر مارهای هم خانواده ی خود ارتباطی داشته باشند. آن ها توانستند با یادگیری روش های جدید مانند بالا رفتن از درخت برای شکار پرندگان و بدست آوردن سمی بسیار کشنده برای از پای درآوردن شکار دوام بیاورند.

با چند مار بسیار عجیب و خطرناک آشنا شوید

این استراتژی ها با توجه به این که این مار برخلاف سایر مارها توانایی ردیابی طعمه را ندارد در بقای این گونه بسیار موثر بوده است. خطرناک بودن جزیره مارها باعث شده که دولت برزیل هر گونه رفت و آمد به آن را ممنوع کرده و سفرهای تحقیقاتی نیز به ندرت و تنها با اجازه ی رسمی مقامات دولتی و محلی امکان پذیر خواهد بود و جالب تر این که همراه داشتن یک پزشک متخصص و داروهای ضد زهر افعی کله نیزه ای از شرایط ضروری برای ورود به این جزیره است.

منبع : روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *