تفاوت بمب هیدروژنی و بمب اتمی / آیا از نظر قدرت و… یکی هستند؟

تفاوت بمب هیدروژنی و بمب اتمی ؛ بمب هیدروژنی متفاوت از بمب اتمی معمولی است، بمب اتمی مانند همان بمبی است که ایالات متحده در اواخر جنگ جهانی دوم در ژاپن منفجر کرد. روی هم رفته، با انفجار هر دو بمب A توسط ایالات متحده در هیروشیما و ناگاساکی بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر کشته شدند.

بمب هیدروژنی متفاوت از بمب اتمی معمولی است، بمب اتمی مانند همان بمبی است که ایالات متحده در اواخر جنگ جهانی دوم در ژاپن منفجر کرد. روی هم رفته، با انفجار هر دو بمب A توسط ایالات متحده در هیروشیما و ناگاساکی بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر کشته شدند.

اما بمب H کاملا متفاوت است. طبق گفته کارشناسان هسته ای این بمب ۱۰۰۰ برابر قوی تر از بمب A است.

کره شمالی بمب های اتمی را در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ امتحان کرد. انفجار آن ها با استفاده از شکافت ایجاد می شود. شکافت درواقع شکاف اتم ها به اتم های کوچکتر است.

خصوصا عناصر سنگین رادیواکتیو مانند پلوتونیوم و اورانیوم مستعد به شکافت هستند.

هر شکافت یا همان شکاف یک اتم مقدار زیادی انرژی آزاد می سازد. این شبیه همان چیزی است که دستگاه های انرژی هسته ای برای تولید انرژی خانه ها از آن استفاده می کنند.

اگر اتم ها در فاصله خیلی نزدیک به یکدیگر به سرعت متلاشی شوند، اثر گریز اتفاق می افتد که تعداد بسیار زیادی از اتم ها یعنی تقریبا همه اتم ها یکجا شکافته می شوند و انرژی انفجار مرگبار را آزادسازی می کنند.

در زیر تصویر دو نوع مختلف بمب اتمی نشان داده شده است. هدف هر یک از این ها منفجر کردن مواد منفجره مرسوم (tan) و ایجاد فشار بر روی ماده شکافت پذیر مانند پلوتونیوم ۲۳۹ یا اورانیوم ۲۳۵ است تا زمانی که به جرمی فوق بحرانی تبدیل شوند و اتم ها شکافته شوند.

وسیله ی سمت چپ یک نوع بمب شکافت انفجاری است و مانند بمب Fat Man است که در ناگاساکی منفجر شد و همه چیز را در هم فشرد.

سمت راست یک نوعImage result for ‫بمب اتم‬‎ بمب شکافت تفنگی است، این بمب مانند بمب Little Boy است که در هیروشیما منفجر شد که قسمت های جدا شده از هسته اتم را به درون مرکز آن شلیک می کند تا آن را به جرم فوق بحرانی تبدیل کند.

بمب های هیدروژنی اعمال شدیدتری انجام می دهند.

بستگی دارد به اینکه یک اتم یا تعداد بیشتری اتم در یک واکنش با هم ترکیب شده باشند که چنین حالتی همجوشی هسته ای نامیده می شود. همجوشی همان چیزی است که با نیرو دادن به ستاره ها آن ها را بسیار داغ و روشن می سازد، این مثال گفته شد تا به انرژی پتانسیل بمب هیدروژنی بهتر پی ببرید.

در زیر تصویر یک بمب اتمی تقویت شده و یک بمب هیدروژنی را مشاهده می کنید. شکل خاص هیدروژن سنگین یا دوتریوم سبب می شود که اتم های شکافت پذیر بیشتری شکافته شوند و بنابراین به یکباره انرژی بیشتری آزاد شود.

به منظور راه اندازی همجوشی هسته ای شما به یک تن انرژی نیاز دارید به همین دلیل است که اول باید بمب شکافت منفجر شود. بنابراین بمب H از دو بمب ساخته شده اند: یک بمب هیدروژنی و یک بمب شکافت:

در یک بمب H یک بمب شکافتی تقویت شده، انفجاری قوی از تشعشع ایکس را آزاد می سازد که این انفجار دقیقا روی بمب هیدروژنی متمرکز است.

این عمل قبل از آنکه موج ضربه ای بتواند بمب هیدروژنی را منفجر کند اتفاق می افتد، ضمنا اشعه ایکس برخلاف موج ضربه ای با سرعت نور حرکت می کند.

انفجار اشعه ایکس سپس متوجه بمب هیدروژنی می شود، یک انفجار به قدر کافی قوی را ایجاد می کند که اتم ها را در یک دسته ادغام می کند، بعضی از آن مواد را به انرژی خالص تبدیل می کند و انفجاری ایجاد می کند  که به طرز وحشتناکی قوی تر از انفجار حاصل از بمب های اتمی است.

در زیر تصویر کامل از انواع بمب ها نمایش داده شده و آن ها را با هم مقایسه کرده است.کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *