حادثه مریخ گرد شیاپارلی و رمز و راز نهفته / آژانس فضایی اروپا (ESA)

هفته گذشته آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد مریخ گرد شیاپارلی (Schiaparelli) در فاصله ای کمتر از 4 کیلومتری سطح مریخ دچار نقص فنی شده و بعد از قطع ارتباط با مراکز کنترلی زمین، با سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت به سطح مقصد برخورد کرده و متلاشی گردیده است.

PIA21131_hires-980x1054-w600

مرکز تحقیقات فضایی ناسا ساعاتی بعد از این حادثه، عکس های دریافتی از طریق ماهواره های باکیفیت را منتشر کرد که محل برخورد این کاوشگر، قطعات متلاشی شده و چتر فرود را نشان می دهند؛ گفته می شود این تصادف با انفجار نسبتاً بزرگی همراه بوده است.

حالا ناسا تصاویر جدیدی از نقطه مورد بحث منتشر کرده که جزئیات سطح مریخ را از فاصله صد متری نشان می دهد؛ قطعات مختلف این کاوشگر تقریباً در فاصله 1.5 کیلومتری از یکدیگر پخش شده اند و چتر نجات در پایین تصاویر قرار دارد.

نقطه سیاه مرکزی به انفجار و آتش سوزی صورت گرفته ارتباط داشته و نوار خمیده مشکی کنار آن احتمالاً ناشی از شعله موتور حرکتی شیاپارلی است. نقاط سفید رنگ اطراف تصویر نیز بازخورد نور خورشید روی لنز دوربین است.

اما در شمال شرقی تصاویر منتشر شده توسط ناسا، نقطه مشکی رنگ دیگری وجود دارد که تحلیلگران و محققین فضایی علت پدید آمدن آن را «رازآلود» و فعلاً «غیر قابل توضیح» دانسته اند.

در نتیجه این تصاویر جهت بررسی های بیشتر به دست واحد پردازش تصاویر فضایی ناسا سپرده شده تا مشخص گردد لکه سیاه رنگ به ایراد عکس برداری مربوط شده یا اثر دیگری از حادثه مورد بحث است.

گفتنی است ناسا تصمیم گرفته طی هفته های آینده تصاویر واضح تر و رنگی از نقطه فرود و انهدام کاوشگر شیاپارلی تهیه و منتشر نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *