روش سرطان زدایی از خانه و آشپزخانه

درباره پیشگیری از انواع سرطان و درمان آن احتمالا زیاد خوانده اید و شنیده اید. اما این مطلب کمی با مطالب قبلی فرق دارد. در این نوشته، موضوع پیشگیری از سرطان، از داخل خانه شروع شده است. محققان می گویند برای پیشگیری از سرطان باید اطلاعات تان را درباره محصولات شیمیایی خانگی و تاثیر آنها در افزایش خطر ابتلا به بیماری های مختلف، بیشتر کنید. می توانید با رعایت این ۶ توصیه شروع کنید.

۱) سرطان زدایی – در انتخاب محصولات تمیزکننده دقت بیشتری به خرج دهید:
توصیه پزشکان و کارشناسان ایمنی این است که مواد تشکیل دهنده و ترکیبات موجود در هر محصول تمیز کننده ای که می خواهید در هوا اسپری کنید یا از آنها برای تمیز کردن سطوح در دسترس و سطوحی که آنها را لمس می کنید استفاده کنید به دقت بخوانید. خوشبوکننده های هوا یکی از محصولات خطرناک هستند که حاوی ترکیباتی مانند پارادی کلروبنزن هستند که برای ریه، کبد و کلیه ها سمی و سرطان زاست. در میان تمیزکننده ها، سفیدکننده های اکسیژنه خطرناک ترند.

در مورد استفاده از سفیدکننده های کلره و آمونیاکی هم باید مراقب بود. استنشاق هر دوی این ترکیبات برای سیستم تنفسی خوب نیست. بدترین کار این است که آنها را در حمام و زیر دوش استفاده کنید چون در این صورت، بخار موجب می شود مقدار بیشتری از این مواد را استنشاق کنید. توصیه می شود برای سلامت ریه و سلول های بدن تان هنگام خرید بیشتر دقت کنید و محصولات تمیزکننده دوستدار محیط زیست را انتخاب کنید.

۲) از ظروف پلاستیکی، کمتر استفاده کنید:
هر چند نکات مطرح شده درباره خطرات مایکروویو و ظروف پلاستیکی و مضرات طبخ و گرم کردن غذا در این ظروف هنوز به طور قاطع به اثبات نرسیده، اما بررسی ها نشان داده است برخی پلاستیک ها حاوی دی اتیل هگزیلادیپات (DEHA) هستند که از آن برای انعطاف پذیر کردن پلاستیک استفاده می شود. متخصصان می گویند از آنجا که این ماده سرطا ن زا است و گرم کردن پلاستیک موجب می شود مواد شیمیایی موجود در آن در غذا آزاد شود بنابراین بهتر است برای پیشگیری از خطرات احتمالی برای گرم کردن غذا در ماکروویو تنها از ظروف پلاستیکی که نشان قابلیت قرار دادن در مایکروویو دارند و عبارت microwave safe روی آنها درج شده، استفاده شود. ظروف شیشه ای ایمن ترین ظروف برای استفاده در مایکروویو هستند.

۳) رادون را از خانه بیرون کنید:
رادون گاز رادیو اکتیو بدون بویی است که از تخریب طبیعی اورانیوم ایجاد می شود و بیشتر از آنچه فکر کنید در اطراف شما وجود دارد. طبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، گاز رادون پس از سیگار، از علل اصلی سرطان ریه است. تنها راه بررسی وجود رادون در خانه نیز تست و سنجش آن است. در بعضی کشورهای دنیا دستگاه های ارزان قیمت تست رادون وجود دارد که از طریق سازمان حفظ محیط زیست و یا شرکت های خصوصی فعال در این زمینه در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

۴) از تفلون ها با احتیاط استفاده کنید:
دانشمندان می گویند ظروف نچسب یا تفلون سرطان زا هستند. این ظروف حاوی پرفلورواکتانوئیک اسید (PFOA) که یک ماده شیمیایی سرطا ن زاست هستند اما برخی بررسی ها نشان داده است مقداری از این ماده که از طریق ظروف نچسب یا تفلون وارد بدن انسان می شود، خطری ایجاد نمی کند. با این حال، سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا از تولیدکنندگان خواسته است در تهیه ظروف تفلون از این ماده استفاده نکنند. برخی دانشمندان هم معتقدند گرم کردن ظروف در دمای بالا یا استفاده از آنها وقتی سطح داخلی آنها خراشیده شده است، کار درستی نیست. توصیه می شود برای تهیه غذا در دمای بالا از این ظروف استفاده نکنید و وقتی سطح داخلی آنها آسیب دیده و خراشیده شد از آنها استفاده نکنید.

۵) در خانه سیگار نکشید:
دود سیگار مخلوطی است از دود ناشی از سوختن توتون، کاغذ سیگار و دودی که از ریه فرد سیگاری خارج می شود. در این ترکیب ۲۵۰ ماده شیمیایی سمی و سرطا ن زا وجود دارد که فرمالدیید، بنزن، کلرید وینیل، آمونیاک و سیانید هیدروژن نمونه ای از آنهاست. افراد غیرسیگاری بدون اینکه بخواهند در معرض این دود قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند موجب تحریک چشم، بینی و گلو، سرفه، تنگی نفس، بیماری های قلبی، مشکلات تنفسی و سرطان ریه شود. برای پیشگیری از این خطرات سیگار کشیدن در خانه را ممنوع کنید.

۶) عدم استفاده از حشره کش های خطرناک در محیط آشپزخانه و خانه:
بسیاری از حشره کش ها و آفت کش ها مخاطرات بهداشتی زیادی داشته و با بیماری هایی مانند سرطان و پارکینسون ارتباط دارند. برای مثال، مواد شیمیایی که در حشره کش های خانگی استفاده می شود به مقدار زیاد در ادرار کودکان مبتلا به سرطان خون وجود دارد.

مطالعات دیگر نشان داده اند تماس با آفت کش ها در دوران کودکی با خطر ابتلا به سرطان مغز ارتباط دارد. همچنین ماده ضدعفونی کننده متیل برومید با سرطان پروستات ارتباط دارد و آترازین که در محصولات آفت کش استفاده می شود نیز با سرطان و نارسایی های مغزی ارتباط دارد.

بررسی های جدید نیز نشان داده است افراد مبتلا به پارکینسون دو برابر بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند در معرض تماس با حشره کش ها بوده اند. توصیه می شود باغچه و گل و گیاهان خانه تان را تا حد امکان به صورت ارگانیک و طبیعی نگهداری کنید.

علف های هرز را با دست بکنید. برای مبارزه با حشرات و جوندگان خانگی راه های طبیعی مانند زدن توری و برطرف کردن ترک ها و سوراخ های دیوار را انتخاب کنید. در صورتی که مجبور به استفاده از سموم شیمیایی شدید در خانه نمانید و قبل از ورود افراد به خانه هوای خانه را به طور کامل تهویه کنید.

منبع : persianpersia.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *