شبکه ۵G چه زمانی راه اندازی می شود و خصوصیات آن چیست ؟

شبکه ۵G ؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی شبکه اینترنت همراه ۵G از ابعاد مختلف بپردازیم که شامل زمان راه اندازی آن، عملکرد و سرعت آن می شود. در ضمن در ابتدا نیز توضیح مختصری در مورد روند تکامل شبکه اینترنت همراه ارائه خواهیم داد.

 شبکه ۵G چه زمانی راه اندازی می شود و خصوصیات آن چیست ؟

 به گزارش ” آبرنگ ” و به نقل از کلیک ، استفاده از اینترنت همراه برای نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ ممکن شد و مردم می توانستند برای نخستین بار تصاویر، زنگ موبایل و حتی بازی های مختلف را با گوشی های خود دانلود کنند؛ اما سرعت اینترنت همراه در آن زمان بسیار کم بود و کاربران باید حتی برای بارگزاری تصاویر کوچک مدت زمان زیادی منتظر می ماندند.

امروزه سرعت شبکه ۴G هزاران برابر بیش از آن زمان است؛ اما حتی این سرعت هم پاسخگوی نیاز کاربران نیست و به همین دلیل به تازگی زمینه های ایجاد و توسعه شبکه ۵G که یک شبکه کاملا متفاوت برای ارائه خدمات اینترنت همراه خواهد بود، فراهم شده است که می تواند نحوه ارائه خدمات اینترنت همراه را کاملا متحول کند. در ادامه قصد داریم روند تکامل اینترنت همراه را بیان کنیم و به بررسی تغییراتی که شبکه اینترنت ۵G می تواند ایجاد کند، بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

روند تکامل شبکه اینترنت همراه

در دهه ۱۹۸۰، تلفن های همراه کاملا ساده بودند و از سیستم آنالوگ استفاده می کردند. این گوشی ها فقط برای برقراری تماس های صوتی ساخته شده بودند و نمی توانستند اطلاعات دیجیتالی را انتقال دهند و حتی از قابلیت ارسال SMS نیز برخوردار نبودند.

امکان ارسال پیام های کوتاه از دهه ۱۹۹۰ برای تلفن های همراه فراهم شد و همچنین نسل دوم شبکه تلفن همراه که کاملا دیجیتالی بود، راه اندازی شد. با ایجاد شبکه اینترنت ۲G امکان استفاده مردم از اینترنت به منظور استفاده از سرویس ایمیل، پیام های چند رسانه ها و همچنین دانلود اطلاعات مختلف، برای کاربران فراهم شد.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، شبکه اینترنت ۳G ایجاد شد که طبیعتاً از سرعت بالاتری برخوردار بود و امکان گفتگوی تصویری را نیز برای کاربران فراهم کرد. مردم در آن زمان با فناوری گفتگوی تصویری کاملا بیگانه بودند و فقط در مجموعه سریال های تخیلی پیشتازان فضا و لاکپشت های نینجا شاهد این فناوری عجیب بودند؛ اما در آن زمان امکانات استفاده از شبکه ۳G وجود نداشت و حتی نخستین گوشی آیفون که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، نیز برای برقراری ارتباط از اینترنت ۲G استفاده می کرد.

پیدایش گوشی های هوشمند موجب شد نیاز به شبکه اینترنت همراه با سرعتی بالاتر، پیش از بیش احساس شود و مردم دوست نداشتند هنگام تماشای آنلاین ویدیو از یوتیوب، دائما دایره ای را که نشان می داد ویدیو در حال بارگزاری است، مشاهده کنند. به همین دلیل در اواخر دهه ۲۰۰۰، شبکه اینترنت ۴G نیز عرضه شد که نسبت به شبکه ۳G از سرعت بالاتری برخوردار بود.

۱g-5g-evolution-of-networks_new

روند تکامل شبکه های اینترنت همراه

شبکه اینترنت ۵G تا چه اندازه ای سریع است و برای استفاده از آن چه تجهیزاتی لازم است؟

سرعت واقعی شبکه اینترنت ۴G به طور معمول ۱۰ تا ۳۰ مگابیت در ثانیه است و با استفاده از آن می توانید یک فیلم HD را در عرض چند دقیقه دانلود کنید؛ اما باید بدانید سرعت انتقال تنها یکی از چندین عامل مهم است که باید در مورد شبکه اینترنت همراه به آن ها توجه کرد.

چیزی که واضح و مشخص است این است که در آینده گوشی های هوشمند تنها وسایلی نیستند که ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته به اینترنت متصل هستند و وسایلی همچون خودروهای بدون راننده، پهپادهایی با سیستم هدایت خودکار، وسایل اینترنت اشیا، گجت های پوشیدنی و زیرساخت ها هوشمند نیز نیاز به گسترش خدمات اینترنتی را افزایش می دهند. در نتیجه نسل بعدی شبکه اینترنت همراه باید نیاز روز افزون وسایل متصل به اینترنت را تأمین کند؛ بنابراین انتظار می رود که شبکه ۵G بتواند اینترنت مورد نیاز وسایل متصل به اینترنت را که تعداد آن ها به تدریج در حال افزایش است، به صورت هم زمان و با سرعتی بالا تأمین کند.

مساله دیگری که وجود دارد این است که شبکه ۵G برای پاسخگویی به نیازهای مختلف وسایل هوشمند طراحی شده است؛ مثلا برخی از وسایل به اینترنتی فوق سریع نیاز دارند؛ در حالی که برخی از وسایل دیگر به اینترنتی بسیار پایدار با حداقل تاخیر نیاز دارند؛ بنابراین شبکه ۵G باید با هرگونه تقاضایی مطابقت پیدا کند و بهترین سرویس را به کاربران مختلف ارائه دهد.

سرعت شبکه ۵G در موارد مختلف متفاوت است و از ده ها مگابیت در ثانیه تا ده ها گیگابیت در ثانیه متغیر است. این سرعت با توجه به سرعت شبکه اینترنت همراه ۴G، فوق العاده خوب است؛ اما مطمئنا پهنا باندی که در حال حاضر برای ارائه اینترنت همراه مورد استفاده قرار می گیرد، برای انتقال اطلاعات با چنین سرعتی، اصلا پاسخگو نیست و از سویی دیگر، ارائه چنین سرعتی در آینده واقعاً لازم است؛ زیرا پخش آنلاین ویدیوهای ۴K، ۸K و ۳۶۰ درجه و همچنین استفاده از فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و انجام بازی های آنلاین چند نفره؛ به اینترنتی بدون تاخیر و پر سرعت نیاز دارد.

شبکه ۵G چه زمانی راه اندازی خواهد شد؟

شنیده ها حاکی از آن هستند که اپراتور مخابراتی Verizon قصد دارد شبکه ۵G را برای نخستین بار در آمریکا راه اندازی کنند. پس از آن نیز مطمئنا اپراتورهای دیگر همچون AT&T، T-Mobile و Sprint نیز پروژه های خود را برای راه اندازی شبکه اینترنت ۵G اجرایی خواهند کرد؛ اما چیزی که واضح و مشخص است این است که جدیدترین نسل اینترنت همراه تا پایان این دهه راه اندازی نخواهد شد.

انجام فرایندهای مختلف برای استفاده گسترده از این شبکه، زمان زیادی می طلبد. برای رسیدن به این هدف باید ابتدا فناوری های مرتبط با شبکه، تعریف و استاندارد سازی شوند، طیف امواج بی سیم افزایش پیدا کند و سخت افزار مورد نیاز برای راه اندازی آن نیز توسعه یابد. در صورتی که تمام این کارها طبق برنامه انجام شود، این شبکه برای نخستین بار در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی مورد آزمایش قرار می گیرد. انتظار می رود شبکه استاندارد ۵G برای المپیک ۲۰۲۰ ژاپن، به صورت رسمی راه اندازی شود و پس از آن نیز شهروندان کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن می توانند از پنجمین نسل اینترنت همراه استفاده کنند.

در آمریکا نیز چهار اپراتور مخابراتی بزرگ یعنی Verizon، AT&T ،T-Mobile و Sprint آزمایش و بررسی این شبکه و همچنین بررسی ظرفیت آن را آغاز کرده اند؛ اما با تمام این تفاسیر، امکان استفاده گسترده از شبکه ۵G تا قبل از سال ۲۰۲۰ وجود نخواهد داشت.

عملکرد شبکه ۵G تا چه اندازه ای خوب خواهد بود؟

تردیدی نیست که عملکرد پنجمین نسل اینترنت همراه عالی خواهد بود؛ اما باید تا زمان راه اندازی رسمی شبکه ۵G، باید با نگاهی واقع گرا به موضوع نگاه کنیم. مطمئنا کاربرانی که به صورت آزمایشی از این شبکه استفاده می کنند، تجربه خوبی نخواهند داد و تردیدی نیست که در ابتدای راه اندازی شبکه ۵G، نقاط تحت پوشش آن محدود خواهد بود، همانطور که در مورد شبکه ۴G این چنین بود. مطمئنا تا زمانی که تجهیزات مورد استفاده برای استفاده از شبکه های ۵G در سراسر نقاط دنیا ایجاد نشود، نقاط تحت پوشش آن نیز افزایش پیدا نمی کند. خصوصیات شبکه ۵G به گونه ای است که دکل های آن مناطق کمتری را تحت پوشش قرار می دهد و در صورت افزایش مناطق تحت پوشش، قدرت امواج آن کاهش پیدا می کند.

در مورد سرعت هم باید گفت تردیدی نیست که سرعت شبکه ۵G با ۴G قابل مقایسه نخواهد بود؛ اما باید به این موضوع هم توجه کرد که سرعت شبکه ۵G در حال حاضر فقط بر روی کاغذ ثبت شده است و باید ببینیم عملکرد این شبکه در واقعیت چگونه خواهد بود. به عبارت دیگر زمانی که شبکه ۵G راه اندازی شود، سرعت آن به اندازه سرعتی که در حال حاضر در آزمایشات ثبت شده است، نخواهد بود؛ به عنوان مثال شرکت T-Mobile در آزمایش این شبکه به سرعت ۱۲ گیگابیت در ثانیه برای دانلود نیز دست یافته است که ۱۲۰۰ برابر بیشتر از سرعت متوسط شبکه ۴G در آمریکا در حال حاضر است؛ اما این آزمایش با استفاده از تجهیزاتی انجام شد که هرگز استفاده از آن ها برای مصرف کنندگان معمولی ممکن نخواهد بود. انتظار می رود زمانی که اینترنت ۵G عرضه شود، سرعت آن تنها ده برابر سرعت کنونی شبکه ۴G باشد؛ البته این میزان هم سرعت بالایی خواهد بود.

۵g-speed_new

متوسط سرعت نسل های مختلف شبکه اینترنت همراه

می توان گفت شبکه ۴G در سال های آینده همچنان به رشد و پیشرفت خود ادامه خواهد داد و اینترنت مورد نیاز وسایل هوشمند را که هر روز به تعداد آن ها اضافه می شود، تأمین خواهد کرد. قطعا زمانی هم که شبکه ۵G راه اندازی شود، شبکه ۴G نیز گاهی اوقات در کنار آن استفاده می شود.

منبع: msn

[useful_banner_manager banners=9 count=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *