فاکس نیوز: آمریکا تا هفته آینده در هیچ جای جهان ناو هواپیمابر نخواهد داشت

'فاکس نیوز' گفت: هیچ ناو هواپیمابر آمریکایی تا هفته آینده نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در هیچ نقطه دیگر از جهان، حضور نخواهد داشت و یا اعزام نخواهد شد.
فاکس نیوز: آمریکا تا هفته آینده در هیچ جای جهان ناو هواپیمابر نخواهد داشت

شبکه خبری آمریکایی امروز (شنبه) در گزارشی افزود: ناوهواپیمابر ‘یو.اس.اس آیزنهاور’ و ناوگروه آن که هم از خلیج فارس و هم از دریای مدیترانه علیه داعش در سوریه و عراق عملیات نظامی انجام داده بود، جمعه (دیروز) به ‘نورفولک’ (Norfolk) ایالت ویرجینیا آمریکا بازگشتند.
ناو هواپیمابر ‘یو اس.اس جرج اچ.دبلیو بوش’ که قرار بود جایگزین ناوهواپیمابر آیزنهاور شود، با تاخیر شش ماه مواجه شده و قادر نخواهد بود تا سال آینده میلادی جایگزین این ناوهواپیمابر شود.

به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا در حالی که هم اکنون هیچ ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه خاورمیانه حضور ندارد، یک کشتی تهاجمی ‘آبی خاکی’ آمریکایی که قادر به حمل بالگرد و دارای هزاران تفنگدار است ، برای پاسخ دادن به بحران، درمنطقه وجود دارد.
مقامات نیروی دریایی آمریکا به فاکس نیوز گفتند ارتش آمریکا در نبود ناوهای هواپیمابر خود در منطقه خاورمیانه و پر کردن این شکاف می تواند در این منطقه و یا دیگر نقاط جهان از جنگنده هایی که در دسترس هستند، بهره جوید. نیروی دریایی آمریکا همچنین می تواند در صورت لزوم آن دسته از ناوهای هواپیمابر خود را که در بندرگاه ها به سر می برند، اعزام کند.

با این حال غیبت و اعزام نشدن ناوهواپیمابر آمریکایی که مدت ها به عنوان مظهر قدرت آمریکابه آن نگریسته می شد، قابل توجه است.
فاکس نیوز با تاکید بر اینکه این نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو است که حداقل یک ناوهواپیمابر به جایی اعزام نمی شود و حضور ندارد، ادامه داد: این نخستین باری نیست که ناوهواپیمابر آمریکایی در منطقه خاورمیانه حضور ندارد. آمریکا پاییز گذشته و به دنبال بازگشت ناوهواپیما بر ‘یو اس.اس تئودور’ به پایگاه خود، در منطقه خاورمیانه به ناوهواپیمابر فرانسه متکی بود. این در حالیست که از سال 2007میلادی بدین سو سابقه نداشت که هیچ ناوهواپیمابر آمریکایی در این منطقه حضور نداشته باشد.

عوامل مختلفی نیز وجود دارد که نیروی دریایی آمریکا حال هیچ ناوهواپیمابری را به هیچ نقطه از جهان اعزام نمی کند که یکی از آنها نگاه داشتن طولانی مدت دو ناوهواپیمابر آمریکایی در منطقه خلیج فارس از سال 2011 تا 2013 به دستور ژنرال ‘جیمز ماتیس’ فرمانده وقت این نیرو بود که به عنوان وزیر دفاع آتی دولت دونالد ترامپ برگزیده شده است.
دلیل دیگر اعزام نشدن و نبود ناوهای هواپیمابر آمریکایی به نقاط جهان کاهش میلیاردها دلار از بودجه نیروی دریایی آمریکاست که یکی از پیامدهای آن باقی ماندن ناوهواپیمابر جرج دبلیو بوش در لنگرگاه بود.

ناوهواپیمابر یو.اس.اس آیزنهاور موسوم به (CVN-69) به ارزش بیش از پنج میلیارددلار با نیروی محرکه هسته ای است که از سال 1977میلادی توسط نیروی دریایی آمریکا به کار گرفته شد.
ناو هواپیمابر یو اس.اس جرج اچ.دبلیو بوش نیز با پیش رانه هسته ای حدود پنج هزار خدمه دارد که با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد دلار در سال 2009میلادی به خدمت نیروی دریایی آمریکا درآمد.

آمریکا 10 فروند ناوهواپیمابر عملیاتی در اختیار دارد که قدیمیترین آن ناوهواپیمابر ‘یو.اس.اس نیمیتز’ (USS Nimitz) است که به سال 1975 به کار گرفته شد.
به غیر از آمریکا کشورهای برزیل، چین، ایتالیا، روسیه و فرانسه از ناوهواپیما بر برخوردارند.

ناو هواپیمابر با ناو بالگردبر متفاوت است و دارای عرشه ای است هواپیماهای جنگی قادر به نشستن و برخاستن از آن هستند.

منبع : ایرنا


[maxbutton id="4" ] [maxbutton id="8" ] [maxbutton id="5" ] [maxbutton id="10" ] [maxbutton id="11" ] 

[useful_banner_manager banners=9 count=1]

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *