خودروسازی تویوتا در یک سال اخیر خبرهایی را از ورود این شرکت به دنیای سوختهای هیدروژنی و جایگزینی آن با سوختهای قدیمی منتشر کرده است.
در دنیایی که خودروسازان بزرگ و مطرح جهانی به دنبال توسعه محصولات الکتریکی و نیمهالکتریکی خود هستند، ورود غول خودروسازی ژاپن به تولید و توسعه خودروهای هیدروژنی خالی از لطف نیست و میتواند موضوع منحصربهفردی برای این خودروساز باشد.
خودروسازی تویوتا در نیمه اول سال جاری میلادی به معرفی مدلی مجهز به فناوری پیل سوختی و کاملا بدون آلایندگی پرداخت و از معرفی مدلهای تازهای از خودروهای هیدروژنی این برند تا پایان سال جاری میلادی نیز خبر داد.
بهگفته مدیر بخش آمریکای تویوتا، این شرکت معتقد است فناوری سوخت هیدروژنی برای تبدیل شدن به سوخت خودروهای آینده، پتانسیل بالایی دارد. تویوتا مفتخر است با برخورداری از پلتفرم یک کامیون کاملا پاک و بدون آلودگی، استانداردهای جامعه را بالا خواهد برد.
این شرکت که اوایل امسال، از نخستین کامیون سلولسوختی خود رونمایی کرده بود، ماه گذشته نیز از دو خودروی مسافری هیدروژنی- یک مینیون و یک اتوبوس رونمایی کرده و علاوهبر این مدیران تویوتا ایده ساخت یک پیکاپ هیبرید را نیز تلویحا تایید کردهاند.
سلولهای هیدروژنی مناسب حوزه باربری
بیشترین بهرهوری سلولهای هیدروژنی مدتهاست که در مراحل آزمایش و تحقیقات به سر میبرند اما با پیشرفتهای اخیر کمپانیهای خودروسازی به تدریج جایگاه بیشتری در برنامههای آتی کمپانیهای مختلف به دست خواهند آورد.
با این حال کارشناسان عقیده دارند برخی محدودیتها در تولید سلولهای سوخت هیدروژنی باعث شده است بیشترین بهرهوری آنها در حوزه باربری و حملونقل صنعتی باشد.
برندهای تویوتا، هوندا و بامو روی پیشبرد این تکنولوژی کار میکنند و در ایالت کالیفرنیا، جایگاه ویژهای را به منظور تامین سوخت هیدروژن با همکاری دیگر شرکتها راهاندازی کردهاند. استفاده از ماشینهایی با سوخت جایگزین جزو برنامههای بلندمدت بسیاری از شهرهای ایالاتمتحده برای کاهش تولید گازهای مخرب و آلودهکننده است.
کامیون هیدروژنی تویوتا
صحبت از تولید و ساخت نخستین کامیون سلولسوختی تویوتا اوایل سال جاری به میان آمد. این خودرو که بهگفته تویوتا مجهز به فناوری پیل سوختی است، از دو پیشرانه استفاده میکند که قبلا در خودروی میرای استفاده شده بود، با این تفاوت که باتریهای مدرن ۱۲کیلووات ساعت هم به آن اضافه شده است. بخش هیدروژنی پیشرانه، یک موتور الکتریکی قدرتمند را تغذیه میکند که ۶۷۰ اسببخار قدرت و ۱۸۰۰ نیوتونمتر گشتاور دارد.
به لطف این توانایی، کامیون تویوتا میتواند تریلری به وزن ۳۶ تن را جابهجا کند و با یکبار سوختگیری، تا مسافت ۳۲۰کیلومتر حرکت کند. اگر تویوتا به تولید این کامیون بپردازد باید آن را بزرگترین خودرو هیدروژنی جهان به شمار آورد.
آغاز به کار کامیونهای هیدروژنی در لسآنجلس
نسخهای از کامیونهای هیدروژنی کمپانی تویوتا (پروژه پورتال) کار خود را در ماه جاری در بنادر لسآنجلس در آمریکا آغاز کردند. این کامیونها وظیفه انتقال کالا را از برخی بنادر لسآنجلس و لانگبیچ به مراکز باربری و انبارهای حومه شهر برای توزیع نهایی به فروشگاههای داخل شهر بر عهده دارند.
تویوتا تخمین زده که هر کامیون روزانه مسافتی در حدود ۳۲۰ کیلومتر را خواهد پیمود که عمده آن به صورت مسیرهای کوتاه است. پروژه پورتال در اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد؛ در این پروژه، کامیونهای بارکش به همان سیستم پیلهای سوختی هیدروژنی موجود در مدل میرای (Mirai) مجهز هستند.
این کامیونها با داشتن دو مجموعه پیل سوختی و باتری ۱۲ کیلووات ساعتی و ظرفیت طی کردن مسافتی بالغ بر ۳۲۱کیلومتر و ۳۶ هزار کیلوگرم بار، ۶۷۰ اسببخار قدرت و ۱۸۰۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکنند.
ورود سلولهای هیدروژنی به حوزه مسافری
بعد از آن که تویوتا با کامیونهای هیدروژنی خود به ناوگان حمل بار در آمریکا وارد شد، اعلام کرد قصد دارد از سال آینده میلادی اتوبوسهای سوخت هیدروژنی خود را در ژاپن و شهر توکیو وارد جادهها کند و با طی کردن مراحل آزمایشی، ناوگان کاملا مجهزی را برای بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو در اختیار این شهر قرار دهد. پیش از این نیز تویوتا از رونمایی دیگر خودروهای هیدروژنی خود تا پایان سال جاری میلادی خبر داده بود.
مینیون هیدروژنی تویوتا
با وجود آنکه خودروهایی با قابلیت شارژ روی بورس هستند اما به نظر میرسد شرکت تویوتا قصد ندارد از تولید مدلهایی مبتنی بر سوخت هیدروژنی دست بردارد. این شرکت با ارائه دو کانسپت هیدروژنی دیگر در اتوشوی توکیو ماندگاری خود را در تولید محصولات مجهز به این سوخت اعلام کرد.
یکی از دو کانسپت این خودروساز چینی با نام Fine- Comfort Ride رونمایی شد. این خودرو با ظاهری جعبهایشکل در خانواده مینیونهای تویوتا قرار میگیرد و به شدت بینندگان را به یاد خودروی کراساوور C-HR این شرکت میاندازد.
خطوط تند و تیز و چرخهای بزرگ ظاهری ویژه به این مینیون بخشیده و نیمه بالایی بدنه آن نیز با دو رنگ سفید و سیاه پوشیده شده است. همچنین ظرفیت جابهجایی ۶ مسافر برای این خودروی مسافری تعریف شده است که چهار صندلی آن خلبانی بوده و قابلیت چرخش دارند.
هر یک از این صندلیها جداگانه و به صورت مستقل تنظیم میشوند و تحت یک فرمان مشخص عمل نمیکنند. موتورهای این کانسپت در چرخهای آن قرار گرفتهاند تا بتوان حداکثر فضای داخلی را به این مینیون اختصاص داد و با این ویژگی به مفهوم مینیونی مجهز به یک اتاق نشیمن نزدیک خواهیم شد.
بزرگترین مزیت محصولات هیدروژنی نسبت به خودروهایی با باتریهای متعارف، محدوده حرکتی آنهاست. تویوتا برای این خودرو پیشبینی کرده است این خودرو در هر بار سوختگیری میتواند یکهزار کیلومتر را بپیماید.
اتوبوس سورا
دومین کانسپت مسافری هیدروژنی تویوتا، یک اتوبوس شهری با نام سوراست. سورا مخفف چهار کلمه انگلیسی Sky (آسمان)، Ocean (اقیانوس)، River (رودخانه) و Air (هوا) است که اشاره به چرخه آبی دارد. هدف تویوتا از تولید چنین خودروهایی دسترسی به زندگی واقعی و بدون آلاینده است.
شروع به کار ۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس هیدروژنی همزمان با المپیک ۲۰۲۰ در خیابانهای توکیو نشان خواهد داد که این خودروساز ژاپنی تا چه اندازه توانایی تولید خودروهای سنگین بر پایه سوخت هیدروژنی را خواهد داشت. این اتوبوس شهری مجهز به دو پیشرانه سلول سوختی، دو موتور الکتریکی و ۱۰مخزن هیدروژنی با فشار بالاست.
همچنین در کنار آنها یک باتری هیبرید نیکل نیز تعبیه شده است؛ این باتری شبیه به باتریهای هیبرید است که پیش از این در مدلهایی مانند Parius هم به کار گرفته میشد.
یکی دیگر از شگفتیهای این اتوبوس شهری تجهیز دور تا دور بدنه به دوربینهای درونی و بیرونی است که راننده را بهوسیله مانیتورها از هرگونه مانع یا خطر احتمالی آگاه میکنند و موجب تمرکز راننده بر نقاط کور اطراف و نیز رفتار مسافران میشوند.
این اتوبوس ۳۴ فوتی ۷۸ مسافر – ۲۲ نفر نشسته و ۵۶ نفر ایستاده – را درون خود جای میدهد. حضور این اتوبوس در خیابانهای توکیو تا یکی، دو سال آینده ممکن است کمی بلندپروازانه به نظر برسد اما باید در نظر گرفت که درحالحاضر هم دو اتوبوس سلولسوختی دیگر از تویوتا با ظرفیت ۷۷ مسافر در خیابانهای این شهر تردد میکنند.
تعدادی از صندلیهای این اتوبوس بهطور اتوماتیک جمع میشوند تا فضای بیشتری ارائه دهند و فضای مناسبی برای صندلیهای چرخدار ایجاد کنند.
همچنین سیستم کنترل شتاب به حرکت نرم و آرام و بدون تکان مسافران کمک خواهد کرد. برخی خودروسازان دیگر در سراسر جهان نیز از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده میکنند اما خودروسازان ژاپنی را میتوان در این کار خبره دانست.
ایده وانت هیبرید تویوتا
اد لائوکس، قائممقام گروه بازاریابی تویوتا حدود یکماهونیم پیش در پاسخ به سوالی در مورد دلیل ساخته نشدن وانت هیبرید توسط تویوتا پاسخ داد: در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم وانت هیبرید عرضه کنیم. ما در جهت بهینهسازی مصرف سوخت تلاش میکنیم و در حال بررسی تمام گزینهها هستیم.
بر اساس این پاسخ، به نظر میرسد تویوتا روی نسخهای هیبرید از تاکوما کار میکند یا حداقل ایده نسخه هیبرید از تاکوما را رد نکرده است. لائوکس همچنین تاکید کرد تاکوما کاملا بازطراحی شده و اکنون تویوتا روز نسل جدید ۴Runner، Sequoia و توندرا کار میکند.
بنابراین جای تعجب نخواهد بود اگر هر یک از این خودروها در آینده نسخهای هیبرید نیز داشته باشند. پیشتر فورد اعلام کرده بود نخستین وانت هیبریدش را تا سال ۲۰۲۰ روانه بازار خواهد کرد و وانت هیبرید تویوتا در صورت رسیدن به تولید انبوه میتواند رقیب جدی اف۱۵۰ فورد باشد.
دنیای خودرو