استفاده از موتور جت برای مقابله با آلودگی هوا / شیوه ای جالب

موتور جت برای مقابله با آلودگی هوا ؛ به تازگی عده ای از محققان هندی و آمریکایی قصد دارند با استفاده از موتور جت با پدیده وارونگی هوا در شهر دهلی که در فصل زمستان باعث آلودگی شدید هوای این شهر می شود، استفاده کنند.

 

به تازگی عده ای از محققان هندی و آمریکایی قصد دارند با استفاده از موتور جت با پدیده وارونگی هوا در شهر دهلی که در فصل زمستان باعث آلودگی شدید هوای این شهر می شود، استفاده کنند.

موتور جت برای مقابله با آلودگی هوا : در فصل زمستان هوای شهر دهلی همانند بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر به دلیل پدیده وارونگی هوا به شدت آلوده می شود. پدیده وارونگی جو باعث می شود آلودگی در ارتفاعی نزدیک به سطح زمین محبوس شود. زمانی که این پدیده رخ می دهد، درجه حرارت هوایی که به سطح زمین نزدیک تر است، بر خلاف حالت طبیعی کمتر از لایه فوقانی آن می شود. به تازگی محققان قصد دارند با ایجاد فناوری جدیدی برای مقابله با آلودگی ناشی از این پدیده هواشناسی که معمولا در شهرهای بزرگ رخ می دهد، مقابله کنند.

به تازگی محققان هندی با همکاری محققان دانشگاه MIT به دنبال عملی کردن ایده ای هستند که می تواند با مشکلات این پدیده هواشناسی مقابله کند.

اعضای این گروه تحقیقاتی قصد دارند که از موتور جت به صورتی متفاوت از عملکرد اصلی آن، برای مقابله با این پدیده استفاده کنند، آن ها قصد دارند. موتورهای توربوجت و موتورهایی را که دارای توربین هستند، در نزدیکی نیروگاه های برق و رو به بالا قرار دهند تا یک جریان هوای قوی با حرکتی رو به بالا به منظور جلوگیری از آلودگی ایجاد شده توسط پدیده وارونگی هوا تشکیل دهند. این محققان معتقدند که نیروی ایجاد شده توسط جریان هوای تولید شده توسط موتورهای جت، به اندازه کافی برای نفوذ به لایه هوایی که در نزدیکی سطح زمین قرار گرفته است، کافی است و می تواند انرژی متراکم و محبوس شده در این لایه از هوا را پراکنده سازد.

 استفاده از موتور جت برای مقابله با آلودگی هوا / شیوه ای جالب

موتور جت برای مقابله با آلودگی هوا : استفاده از موتورهای جت باعث می شود که گازهای سمی و مضری که توسط نیروگاه های تولید برق در هوا منتشر می شوند، به سمت لایه فوقانی هوای نزدیک به سطح زمین هدایت شوند و در آن جا متراکم شوند. ۴۵ سال پیش نیز پروژه ای مشابه در کشورهای اطراف بالتیک اجرا شد و دانشمندان از این پروژه به نوعی از پروژه مذکور تقلید کردند. دانشمندان با ارائه یک مقاله علمی و فنی ثابت کرده اند که تنها یک موتور جت برای هدایت گازهای تولید شده در یک نیروگاه برق ۱۰۰۰۰ مگاواتی که نیروی آن توسط زغال سنگ تأمین می شود، کافی است.

گازهای منتشر شده سمی توسط موتورهای جت، تنها ۰٫۱ درصد گازهای تولید شده توسط نیروگاه ها هستند. علاوه بر این، موتورها تنها در مواقعی فعال هستند که وارونگی هوا موجب آلودگی شود و این شرایط تنها در ۳۰ تا ۵۰ روز در سال رخ می دهد؛ بنابراین کاملا واضح است که میزان گاز تولید شده توسط موتورهای جت در مقایسه با گازی که توسط نیروگاه ها تولید می شود، بسیار ناچیز است.

محققان قصد دارند که برای آزمایش این پروژه و عملی کردن آن، با موسسات فناوری هندی همکاری کنند. همچنین محققان قصد دارند موتورهای جهت را در نیروگاهی نصب کنند که در نزدیکی پایتخت واقع شده است؛ زیرا دهلی هر ساله به شدت تحت تاثیر پدیده وارونگی هوا قرار می گیرد. محققان هنوز هزینه این پروژه را اعلام نکرده اند؛ اما میزان هزینه به میزان سوخت مصرفی بستگی دارد.

در حدود ۶۰ درصد از نیروگاه های هند از زغال سنگ برای تولید برق استفاده می کنند که در حدود ۱۸۶۲۴۲ مگاوات برق تولید می کنند و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ چند نیروگاه دیگر نیز برای تولید ۱۲۴ گیگاوات ساعت برق در این کشور تاسیس شود که نیروی همه آن ها توسط زغال سنگ تأمین خواهد شد. گازهای سمی تولید شده توسط نیروگاه های این کشور عامل اصلی ابتلای میلیون ها شهروند هندی به آسم و سایر بیماری های تنفسی است. در سال ۲۰۱۲ نیز ده هزار کودک با سنی کمتر از  پنج سال قربانی این نیروگاه ها شدند.

اعضای تیم تحقیقاتی در حال مذاکره با یکی از شرکت های هندی برای اجرای این طرح در یکی از نیروگاه های خود هستند.

فعالان کمپین مقابله با آلودگی هوا در هند در حال حاضر تمایلی به اظهار نظر در مورد این پروژه ندارند.

 کلیک
  

2 دیدگاه دربارهٔ «استفاده از موتور جت برای مقابله با آلودگی هوا / شیوه ای جالب;

  1. این کاری که الان میخوان بکنن با این موتورهای جت ، سالهاست به فکر ما ایرانیها و خیلی از مردم دیگه در سایر نقاط جهان هم رسیده بوده ، اما ما ایرانیا و خیلی های دیگه ، فقط نشستیم و نشستیم ، اما اونا عملیش کردن .
    این فرق اونا با ماست .

    1. حق تا حدودی با شماست
      اما این طرح 1 ایراد خیلی بزرگ داره . اگه قرار باشه دائما هوای شهرهامونو آلوده کنیم بدون توجه به مسائل زیست محیطی و بعدشم با 1 یا چندتا موتور جت یا چیزهای دیگه ، اون هوای مسموم و بسیار خطرناکو به قولی فوت کنیم بره یه سمت دیگه، اوضاع و شرایط که حل شدنی نیست.
      باید فکر اساسی برای آلودگی شهرها کرد.
      با سپاس از نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *