اسرار نهفته در لوگوی جدید بازی God of War

بیایید با هم به معنای حروف روی لوگوی جدید God of War نگاهی بیندازیم، اما قبل از آن یک داستان کوتاه و جالب از تصویری هنری تعریف خواهیم کرد که پایه‌گذار نسخه جدید God of War شد.

ماجراجویی جدید ما با کریتوس در اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد و به دنیای جدید، به سوی خدایانی جدید و به روایت  داستانی جدید سفر خواهیم کرد که برای‌ آن‌ها لحظه شماری می‌کنیم. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به معنای لوگوی روی بازی بیندازیم، اما قبل از آن بیاید نگاهی به پشت صحنه ساخت بازی داشته باشیم و به اولین قدم‌های ساخت بازی برویم. نسخه جدید بازی God of War، به طور عمیقی حسی شخصی و مهم برای استودیو سانتا مونیکا، و حتی برای تاریخ این مجموعهدارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با قلب و روح پروسه ساخت بازی آشنا کنیم، هسته‌ای که باعث شد تمامی ایده‌های ساخت این اثر شکل بگیرد.

به تصویر خوب نگاه کنید. کولاکی که تا مغز استخوان را می‌سوزاند، جایی که از دور دست می‌توان حتی از تصویر صدای گرگ‌های درشت هیکل را شنید. کوهی سر به فلک کشیده، در میان سایه ابر‌ها به لطف نور خونین خورشید خود‌نمایی می‌کند و در عین حال، در میان مه‌ای که روی زمین به آرامی می‌رقصد، یک مجسمه عجیب و غریب از یک دست و چکش، از میان رودخانه‌ای بیرون زده و حالی عجیب را به وجود آورده. انگاری که در آن جادو وجود دارد، چرا که یک نور خاموش آبی رنگ در آن سوسو می‌زند. اما چیزی که اتمسفر محیط را نفس‌گیرتر کرده، موجودات جهنمی‌ای هستند که در برابر کریتوس و آتریوس، قدم به قدم جلو‌تر می‌آیند تا خدای جنگ غریبه‌ای را که وارد سرزمین‌شان شده از بین ببرند. حس و حال تیم سازنده، نگاه بصری آن‌ها به بازی و افکار آن‌ها به افسانه نورس، همگی از تصویر هنری خوزه پینا نشات می‌گیرد، اثری که همانند یک اهرم، تیم را به سمت جلو هدایت کرد.

اسرار نهفته در لوگوی جدید بازی God of War -2

همه چیز از یک تصویر هنری شروع شد، تصویری که توضیح دادن آن در کلمات سخت بود و تنها یک نفر متوجه شد تیم سازنده واقعا چه می‌خواهد و او هم به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام داد

 خوزه به عنوان یک طراح هنری کار خود را در استودیو سانتا مونیکا آغاز کرد تا نگاهی جدید را در سری God of War منعکس کند. او هیجان‌زده بود و همیشه به دنبال موقعیتی می‌گشت تا خودی نشان دهد. او و کوری بارلوگ، کارگردان خلاق بازی، افرادی بودند که باید راه جدیدی را برای God of War خلق می‌کردند چرا که هیچ راهی برای بازگشت به افسانه‌های یونان باقی نمانده بود و قطعا مردم هم نمی‌خواستند آن حال و هوای تکراری را ببینند. اما در ابتدای راه، همه چیز به خیال‌پردازی‌های خوزه، طراح هنری بازی بستگی داشت و بسیاری منتظر طرح او بودند.

خوزه نادانسته از این که چه چالش عظیمی پیش روی او قرار دارد، تصویری هنری خلق کرد که مسیر و دید بصری کاملا تازه‌ای به بازی God of War داد. کوری بارلوگ کاملا اولین گفت و گوی خود با او را به یاد دارد:

خوزه، شخصی که اولین و مهم‌ترین تصویر هنری نسخه جدید بازی را قرار بود طراحی کند، هیچ ذهنیتی از ایده‌های ما نداشت، حتی ما خودمان هم نمی‌دانستیم چه می‌خواهیم. همه چیز  از یک تماس تلفنی و نوشتن یک پارگراف توضیحات خسته کننده بود که به قول گفتنی، مود و حس و حال چیزی که سعی داشتیم به آن برسیم را باید در طرح‌ها پیاده می‌کردیم. من حرف‌های کلیدی زیادی به او زدم مخصوصا این که پسر کریتوس یک وزن اضافی در بازی نیست، و این که کریتوس و آتریوس در کنار هم در دنیایی خصومت آمیز به مبارزه می‌پردازند. خوزه در آخر فقط با یک لبخند جوابم را داد برای مدتی ناپدید شد! به خاطر راه جدیدی که برای God of War انتخاب کرده بودیم، خیلی سخت بود تا ایده‌های دقیق خود را متوجه او کنیم.

این تماس که در اسکایپ صورت گرفته بود تمام شد و خوزه نفسی عمیق کشید. بعد از آن، خوزه به سرعت دست به کار شد و شروع به کشیدن ایده‌های خود روی کاغذ کرد. بعد از چند هفته از بی‌خبری و ناپدید شدن، او چند تصویر هنری را برای تیم ارایه داد. یکی از مهم‌ترین هسته‌های طرح‌های خوزه این بود که آن حس به‌خصوص God of Warسر جایش باقی بماند، اما شاهد کریتوسی پیرتر در کنار پسرش باشیم که وارد دنیایی کاملا جدید شده‌اند. خوزه به خوبی می‌دانست که طرح هنری او، یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین کارهایی خواهد بود که مسیر بازی جدید God of War را تعیین خواهد کرد.

اسرار نهفته در لوگوی جدید بازی God of War -3

کوری بارلوگ اولین باری که تصویر هنری را مشاهده کرد، به شدت شگفت‌زده شده بود. او گفت:

این که خوزه توانسته بود آن چیزی که دقیقا دنبالشیم و قادر به تعریفش نبودیم را روی کاغذ پیاده کند، عجیب و غریب و شگفت‌انگیز بود. او پیشینه‌ای در تصویر‌سازی از تاریخ و میل شدیدی به دانستن و درک کردن هر چه بیشتر قطعه‌های منحصر به فرد تاریخ دارد. این طراحی هنری تبدیل به چراغی شد که راه ساخت بازی God of War را برای‌مان روشن کرد. هر کاری که ما تا به حال انجام داده‌ایم، هر طرحی که پیاده کرده‌ایم، بدون شک اشاره‌ای به این تصویر هنری دارد و همه چیز از این آغاز شده است.

هنگامی که خوزه طراحی هنری‌اش را برای تیم آورد، رافائل گرازتی، سرپرست طراحان کاراکتر‌های بازی، هم در آن‌جا حضور داشت و خیره طراحی او شده بود. به گفته او، این تکه از طراحی دقیقا همان چیزی بود که همه در ذهن خود داشتند اما توضیح دادنش روی کاغذ سخت بود. این تصویر یک عنصر الهام بخش بسیار مهم و بزرگ برای افرادی بود که وارد پروژه شده بودند. خوزه اولین کسی بود که متوجه شد تیم سانتا مونیکا چه کاری می‌خواهد انجام دهد و چه چیزی قرار است بسازند. حتی در تصحیح طراحی‌های بازی ما باز هم به سراغ کاری که خوزه کرده بود برمی‌گشتیم و تمامی قطعات بازی را با طرحی که اون انجام داده بود یک‌پارچه می‌کردیم.

به همین سادگی، یک طرح هنری جذاب از توضیحاتی مبهم که حتی تیم سازنده هم نمی‌دانست دقیقا چه می‌خواهد، باعث شد این بازی God of War که سال‌های سال است منتظرش بودیم به حقیقت تبدیل شود و حالا برای انتشار آن تشنه هستیم!

مو شکافی یک لوگو با حروفی مرموز

به جرات می‌توانم بگویم که هیچ لوگویی به اندازه لوگوی God of War برای من جذاب نیست! زمانی که بازی معرفی شد و این لوگو روی تصویر آمد، نفس طرفداری نبود که بند نیاید! اما مطمئنا برای خیلی از شما سوال است که علامت‌های روی این لوگو چه معنایی دارند؟

کلیت لوگوی بازی روی یورمونگاند سوار است؛ پس باید حضور این مار عظیم‌الجثه را بیشتر از این حرفا در بازی جدی بگیریم

بگذارید ابتدا به حالت کلی این لوگو اشاره کنم. اگر خوب نگاه کنید، متوجه خواهید شد که لوگوی جدید خدای جنگ، دیگر آن اومگای سابق نیست، بلکه حالا حالتی کاملا نورسی به خود گرفته؛ این لوگو توسط یک مار، شکل گرفته است! بدون شک وقتی یک مار در کنار اسطوره‌ شناسی نورس قرار می‌گیرد، به سرعت ذهنمان به سمت یورمونگاند، عظیم‌الجثه‌ترین مار دنیای نورس، پسر لوکی و برادر فنریر می‌رود؛ همان مار عظیمی که در انتهای آخرین تریلر بازی مشاهده کردیم. حال با کمی دقت بیشتر می‌توان متوجه شد که روی این لوگو، هشت سمبل به الفبای فوثارک «Elder Futhark قدیمی‌ترین الفبای رونی بود که توسط قبایل ژرمن‌ها نوشته شد» درج شده است. همچنین به یاد داشته باشید که تمامی این حرف‌ها، هر کدام به یک یا چند خدای خاص مربوط می‌شوند و معناهای بسیار زیادی دارند.

اسرار نهفته در لوگوی جدید بازی God of War -4

Mannaz – اولین سمبلی که مشاهده می‌کنیم، در قسمت پایینی قرار دارد و Mannaz خوانده می‌شود که شبیه به یک M است. این کلمه به معنای «مرد» است اما کلمه مرد در این زبان تنها یک معنا ندارد؛ پشتبیانی، بشریت و انسانیت، از جمله دیگر معناهای این کلمه هستند و می‌توان با در نظر گرفتن شرایط کریتوس، این موضوع را نیز بیشتر درک کرد. البته نمی‌توان این کلمه را کامل به کریتوس نسبت داد چرا که در نورس، کلمه Mannaz با نام اودین، خدای خدایان نورسی همراه است و قطعا حضور این حرف در این لوگو نیز اشاره مستقیم به اودین دارد.

Ingwaz – حرف بعدی که شبیه به یک لوزی است، Ingwaz خوانده می‌شود که به معنای هارمونی، عشق و صلح است که البته مفهوم یک فرشته را تداعی می‌کند. همانند Mannaz که با نام اودین همراه شده بود، Ingwaz نیز همیشه اشاره‌ای به خدایی به نام فریر دارد. در اساطیر اسکاندیناوی، فریر ایزد خورشید، باران و باروری بود. جالب است بدانید که او فرمانروای الف‌های سفید نیز بود. او همچنین فرزند نیورد، خدای دریاها است. او همیشه طرفدار صلح بود و هیچگاه در امارت خود وجود سلاح را نمی‌پذیرفت و حتی خدایان برای بازدید از اون سلاح‌های خود را همراه نمی‌آوردند. البته همین موضوع در نبرد راگناروک به ضررش تمام شد و در برابر سورت، غول عظیم‌الجثه‌ای که با دیدنش موی تن هر کسی سیخ می‌شد، به راحتی تن به شکست داد. فریر یک گراز نیز به نام گولین بورستی با موهای طلایی داشت که شب‌ها را همانند روز برایش روشن می‌کرد و از اسب‌ها نیز سریع‌تر می‌دوید.

بیشتر حروف روی لوگو بیشتر از این که معنای خاصی داشته باشند، اشاره مستقیم به خدایانی خاص دارند

Eihwaz – حرف بعدی Eihwaz خوانده می‌شود. این کلمه در اسکاندیناوی اشاره‌ای به Yew Tree یا درختی به نام سرخدار دارد که در افسانه‌ شناسی نورس از چوب تنه آن کمان‌هایی نیرومند می‌ساختند. این درخت سمبل کمان، اسلحه‌، جادو و انحنا است. حال جالب است بدانید که نام این درخت با نام خدایی به نام اولر «Ullr» همراه شده است. اون ماهرترین خدا در استفاده از تیر و کمان بود و نامش به معنای شکوه و عظمت است. اما اولر در عین حال یکی از سوال‌برانگیزترین خدایان نورس بود. چرا که ثور، یکی از معروف‌ترین خدایان اسکاندیناوی، اولر را به فرزند خواندگی قبول کرد و هرگز مشخص نشد پدر او چه کسی است! این خدا می‌تواند از این جهت جالب باشد که پسر کریتوس نیز در استفاده از کمان به سرعت ماهر می‌شود و شاید کمان مرموز او نیز از یک درخت سرخدار توسط دورف‌ها ساخته شده باشد.

Sowulo – شاید با نگاه کردن به چهارمین حرف فکر کنید که با حرف M رو به رو هستید، اما در این الفبای رونی، چنین حرفی وجود ندارد و شبیه‌ترین حرف به آن، مربوط به Sowulo می‌شود. این حرف نشان اصلی کلمه خورشید است و خورشید در دنیای اسکاندیناوی، همانند دنیای امروزی، به معنای عنصر اصلی زندگی است. رشد گیاهان، بیرون راندن تاریکی از جهان و شادابی روح درون، از جمله مفهوم‌هایی است که این حرف با خود به همراه دارد. اما این حرف با کدام یک از خدایان نورس همراه است؟ بالدر، رب‌النوع نور، پاکی و معصومیت، تنها شخصی است که می‌توان این حرف را به او نسبت داد. بالدر یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و خردمندترین خدایان نورس بود و همسر او نیز رب‌النوع عدالت بود. هیچ چیز در دنیا قادر به کشتن بالدر نبود، نه حیوانی، نه غولی، نه انسانی و نه حتی خدایی، اما لوکی، شرورترین خدای اسکاندیناوی، یک راه برای کشتن او یافت. داستان مرگ بالدر یکی از عمیق‌ترین روایت‌هایی است که همیشه در تمامی اسطوره شناسی‌های اسکاندیناوی مطرح بوده که پیشنهاد می‌کنم داستان آن را که پیش از این در زومجی نوشته شده مطالعه کنید.  همچنین فراموش نکنید که او فرزند اودین خدای خدایان و فریگ، خدای پاک دامن نورس بود.

اسرار نهفته در لوگوی جدید بازی God of War -1

Hagalaz – در بالاترین بخش لوگو، شاهد حرفی شبیه به H هستیم. این حرف نشانه کلمه Hagalaz به معنای درود و سلام کردن است. همچنین از دیگر معنای این کلمه می‌توان به هوا، تغییرات جوی، قدرت طبیعت، شکستن و هرج و مرج، اشاره کرد. اما خب شرایط جوی، دگرگونی و قدرت طبیعت شما را یاد کدام یک از خدایان نورس می‌اندازد؟ همانی که رعد و برق‌های مهیب حکم نعره‌هایش را دارند و طوفان‌های مخرب را دارد؟ ثور؟ شرمنده که ناامیدتان می‌کنم اما خیر اشتباه متوجه شدید. یکی از خطرناک‌ترین، کشنده‌ترین و کسی که حتی موی تن خدایان نورس را سیخ می‌کند، کسی نیست جز هل، ملکه دنیای مردگان، فرمانروای دنیای زیرین، دختر لوکی، عجوزه وحشت و ایزدی که بدن او نیمی مرده و نیمی زنده است. او تنها شخصی به شمار می‌رود که سمبل Hagalaz را به دوش می‌کشد! هل سومین فرزند وحشتناک لوکی است و برادران او فنریر، درنده‌ترین گرگ نورس و یورمونگاند، مار عظیم‌الجثه و پادشاه اژدهایان هستند.

Gebo – حرف بعدی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، شبیه به یک X است و Gebo خوانده می‌شود. این حرف به معنای عشق، همکاری، مشارکت و بخشندگی است و همچنین با کلمه هدیه، موهبت و استعداد همراه شده است. نزدیک‌ترین خدایی که به این حرف وابسته است، مربوط به الهه‌ای به نام فریا می‌شود. همانطور که پیش از این در مقاله‌های خدایان نورس در زومجی خواندید، فریا ایزدبانوی عشق، نزاع و مرگ و جادوگری است و زیباترین الهه اساطیر نورس به شمار می‌رود. او فرزند نیورد خدای دریا است و خواهر فریر به شمار می‌رود.

Nauthiz – اما نشان بعدی و نشان یکی مانده به آخر، دو حرفی هستند که سوال‌های زیادی در مورد آن‌ها مطرح است چرا که یکی از آن‌ها اصلا در حروف الفبای رونی دیده نمی‌شود و از طرفی دیگر یکی از آن‌ها به حرف Nauthiz شبیه است. اما از آن‌جایی که این دو حرف به طوری شباهت‌هایی هم با هم دارند، می‌توان گفت هر دوی آن‌ها یک حرف هستند. اما چرا باید از یک حرف دو بار در یک لوگو استفاده شود. خب ابتدا بگذارید با معنی Nauthiz آشنا شوید. این حرف بر خلاف دیگر حروف ذکر شده، معناهای زیادی دارد. نیاز، مقاومت، محدودیت، نبرد، درام، تلاش، ضرورت، قوه تخیل، درس زندگی و درد! با توجه به معنای زیادی که این حرف دارد، می‌‌توان این احتمال را داد که این دو  حرف در اصل هر دو همان Nauthiz باشند. اما یکی از جملاتی که همیشه در کنار معنی دنیوی این حرف به  زبان آورده می‌شود، این است: «کاری را که باید انجام دهی، همین حالا انجام بده و برای هدفت سخت تلاش کن.» اما در عین حال معنی عجیب دیگری هم در کنار این جمله دیده می‌شود: «مهم نیست چقدر تلاش کنی، همیشه یک چیز این وسط کم است!‌» همانطور که متوجه شدید، این حرف پر است از ابهام، شک و تردید و عدم بالانس و توازن است.

حال حتما دوست دارید بدانید که این حرف در میتولوژی نورس با کدام یک از خدایان این اسطوره‌شناسی همراه شده است. اما خب جالب است بدانید که حتی نمی‌توان به طور قاطع گفت این حرف با کدام یک از خدایان همراه شده. اما در این بین ۲ احتمال وجود دارد و به همین دلیل شاید دو بار این حرف در لوگو به کار برده شده است. با معنای مختلف و ابهام‌های سنگینی که حول محور این حرف قرار داد، شاید ذهن همه ما تنها به سمت یک شخص هدایت شود؛ لوکی! بسیاری فکر می‌کنند که این حرف مربوط به شیطان است و شیطان باعث ایجاد چنین بی‌نظمی‌ای است و خب در اسطوره‌شناسی نورس کدام خدا است که حتی شیطان را هم درس می‌دهد؟ قطعا لوکی.

 

اما بهتر است لوکی را فراموش کنیم چرا که گزینه محتمل‌تری از لوکی وجود دارد که اوضاع بسیار پیچیده‌تری دارد (بله از لوکی پیچیده‌‌تر هم در نورس پیدا می‌شود). Nauthiz بیشتر از هر خدا و انسان و موجود دیگری، به یک نورن به اسم اسکولد مربوط می‌شود. اما نورن «Norn» چیست؟ خودتان را برای سیخ‌ شدن موهای بدن‌تان آماده کنید.

سر و کله خواهران سرنوشت در افسانه‌ نورس هم پیدا شد، اما به نظر آن‌ها خفن‌تر از همتایان خود در افسانه‌شناسی یونان هستند!

نورن یا در اصل نورن‌ها، در اساطیر اسکاندیناوی به فرشتگان سرنوشت گفته می‌شود. فرشتگان سرنوشت در نسخه‌های گذشته God of War را به یاد دارید؟ خب سه فرشته سرنوشت هم در افسانه‌شناسی اسکاندیناوی وجود دارند که به مراتب خفن‌تر از خواهران خود در اساطیر یونانی هستند. این سه فرشته هر کدام معنای خاص و وظیفه خاص خود را دارند. اورد اولین الهه سرنوشت، به معنی خود سرنوشت است. ورداندی، دومین الهه به معنای ضرورت و نیاز است و وظیفه کنترل زمان حال و اتفاقاتی را که در لحظه در جریان است بر عهده دارد. و نفر سوم هم کسی نیست جز اسکولد، به معنی آینده و قرض ؛ الهه‌ای که حرف Nauthiz در لوگو بیشتر از همه به او نسبت داده می‌شود. این سه خواهر وظیفه شکل دادن سرنوشت انسان‌ها و ۹ دنیای نورس را که روی درخت ایگدراسیل جریان داشت بر عهده داشتند.

در داستان‌هایی که در مورد این سه روایت می‌شود، گفته شده که دو الهه بزرگ‌تر یعنی اورد و ورداندی، همیشه و در همه حال سعی داشتند سرنوشتی شاد را برای مردم رقم بزنند. اما اسکولد، کوچک‌ترین آن‌ها، تلاش می‌کرد تا آینده مردم سخت، ناراحت کننده و غیرقابل پیش‌بینی رقم بخورد. او گاهی تبدیل به آبی خروشان در رودی بی‌انتها می‌شد، گاهی همانند یک والکری خدایان را به والهالا می‌برد و گاهی هم همانند یک انسان، در بین مردم قدم می‌زد. او هیچگاه دوست نداشت برای همیشه در کنار دیگر خواهرهایش بنشیند و عاقبتی خوش و خسته کننده و بدون چالش را برای انسان‌ها رقم بزند.

حال که با اسکولد آشنا شدید، به خوبی معنی حرف Nauthiz را که آن هم دو بار در لوگوی جدید خدای جنگ به کار رفته است درک خواهید کرد؛ کلمه‌ای پر از معنای مخلتف که هیچ سنخیتی با هم ندارند.

اسرار نهفته در لوگوی جدید بازی God of War -5

Laguz – اما خودمانیم، این همه در رابطه با این دو حرف نوشتم، اما اگر این دو واقعا یک حرف نباشند چی؟ واقعا هم به آن صورت شبیه نیستند و ما فقط به خاطر وجود نداشتن آن حرف آخر در الفبای فوثارک این همه در موردش صحبت کردیم. پس بگذارید یک تئوری دیگر که در سرم مور مور می‌کند برای‌تان بنویسم و تمام. در الفبای فوثارک، برخی از حروف هستند که حالت معکوس دارند و معنای آن‌ها نیز همراه با معکوس شدن‌شان به کلی دگرگون می‌شود. حال اگر این مورد را در نظر بگیریم، آخرین حرف روی لوگو می‌تواند حرف Laguz باشد. اگر به شکل این حرف دقت کنید، متوجه می‌شوید که دو بار از این حرف‌ به صورت جداگانه رو به روی هم قرار گرفته است و به نوعی حالت معکوس را تداعی می‌کند. این کلمه به معنای آب، دریا، اقیانوس و هر آن چه که به آب وابسته باشد است. این حرف همیشه برای پاک کردن بدی‌ها، دور کردن شیاطین و یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی به کار برده می‌شود. همچنین این حرف همیشه با خدایی به نام نیورد «Njoird خدای دریا» همراه می‌شود. حال به معنی معکوس آن توجه کنید؛ طوفان، سیل، خطر غرق شدن و آشوب! از آن‌جایی که نام دو فرزند خدای آب‌ها یعنی نیورد در این لوگو آورده شده، پس بعید نیست که لوگوی آخر را هم به همین نیورد اختصاص دهیم و سپس تا انتشار بازی صبر کنیم!

همانطور که متوجه شدید، خدایان مهمی در لوگوی این بازی قرار دارند و هر کدام می‌توانند نقش بسیار مهمی در بازی ایفا کنند. شما در زومجی با خدایان نورس، مخلوقین نورس و ۹ دنیای نورس آشنا شدید. همچنین در دو بررسی تریلرهای این بازی، با خدایان و مخلوقین جدیدی هم آشنا شدیم. در این مطلب نیز با حروف الفبایی آشنا شدیم که در لوگوی بازی همیشه جلوی چشممان قرار دارند. اما مطلب بعدی در چه مورد خواهد بود؟ صبور باشید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *