تغییرات شدید آب و هوا و تاثیرات آن

دانشمندان هیئت میان دولتی تغییرات آب و هوا- مرجع جهانی علوم اقلیمی- اعلام کرده اند که گرمایش نظام اقلیمی غیر قابل انکار است. به احتمال بسیار زیاد نفوذ انسان دلیل عمده گرم شدن جو زمین از اواسط قرن بیستم تا کنون بوده است. در طول صد سال آینده، این گرمایش شیوه زندگی مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تغییرات آب و هوایی

حتی اگر از اثرات تغییرات آب و هوا آگاهی داشته باشید، بد نیست نگاهی به نکات اصلی این پدیده بیاندازید.

چرا آب و هوا در حال تغییر است؟

نور خورشید که از جو عبور می کند و با رسیدن به سطح زمین جذب می شود، و سپس توسط سطح زمین بهصورت انرژی گرما به فضا بازتاب می شود. برخی از گازها در جو این گرما را جذب کرده و نزدیکترین لایه جو به زمین و سطح زمین را گرم می کنند.

یکی از این گازها دی اکسیدکربن است و میزان انتشار آن در اثر رخدادهای طبیعی مانند پوسیدگی گیاهان و فوران آتشفشان ها، و همچنین فعالیت های انسانی مانند جنگل زدایی و استفاده از سوخت های فسیلی افزایش می یابد. بنا به داده های ناسا، سازمان فضایی ایالات متحده، غلظت دی اکسیدکربن در جو در اثر فعالیت های انسانی طی دویست سال گذشته به میزان چهل درصدافزایش یافته است.

این یک مشکل اساسی است، چرا که هر چه میزان دی اکسیدکربن در جو بیشتر باشد، مقدار گرمای جذب شده در جو نیز افزایش یافته و زمین را گرمتر می سازد. این روند اثر گلخانه ای نامیده می شود.

 

شرایط آب و هوا و تغییرات آب و هوا ، یک چیز نیست

مشاهده تغییرات در وضعیت آب و هوا طی چندین سال ممکن است به دلیل تغییرات روز به روز در شرایط آب و هوا دشوار باشد. بعضی از روزها گرمتر و بعضی روزها خنک تر هستند. ولی نباید شرایط آب وهوا را با وضعیت آب وهوا اشتباه گرفت.

وقتی مردم درباره شرایط آب وهوا صحبت می کنند، منظورشان نوسانات روز به روز، و ساعت به ساعت در جو است.  درجه حرارت، میزان رطوبت و بارش بسته بر موقعیت جغرافیایی و فصل به طور مداوم بالا و پایین می شوند.

وقتی مردم درباره وضعیت آب و هوا یا وضعیت اقلیمی صحبت می کنند، منظور چگونگی کنش جو سال به سال، و معمولا طی دهه ها و قرن ها در یک مکان خاص است. وضعیت آب وهوا، الگوهای دراز مدت را تشریح می کند و این الگوها نشان می دهند که زمین در حال گرم شدن است.

تغییرات آب و هوا چه تاثیری بر زندگی شما دارد؟

بنا بر نظر هیئت میان دولتی تغییرات آب و هوا، تاثیرات چشمگیر و مختل کننده یک سیاره در حال گرمایش روی داده است. بویژه شما شاهد موارد زیر هستید:

  • افزایش تغیرات شدید آب و هوا: تغییرات آب و هوا باعث وخامت و افزایش سیلاب ها، توفان های خطرناک و آتش سوزی ها در بسیاری از نقاط جهان می شود.  تغییرات شدید اقلیمی موجب آسیب شدید به زیرساخت های حیاتی مانند جاده ها، شبکه های برق، سیستم های مخابرات و آب و فاضلاب می گردد.
  • بالا آمدن سطح دریا: تصور می شود که جوامع ساحلی، با بیش از نیمی از جمعیت جهان، دچار فرسایش خاک وافزایش سیلاب می شوند و در نهایت زیر آب می روند.
  • افزایش کمبود آب و کاهش امنیت غذایی: تغییرات آب و هوا دسترسی به آب تازه را در سراسر جهان کاهش خواهد داد که پیامدهای شدیدی برای روستا نشینان و شهرنشینان به همراه خواهد داشت. کشاورزان تاکنون شاهد تغییر در میزان محصول  بوده اند، و باید با استفاده از روش های کشاورزی هوشمند خود را با تغییرات آب و هوا سازگار کنند.

هیئت میان دولتی تغییرات آب و هوا نتیجه گیری می کند که این تاثیرات با افزایش میانگین دمای جهان افزایش خواهند یافت.  ما هم اکنون هنوز می توانیم با محدود کردن چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای، از بدترین شکل گرمایش جهانی جلوگیری کنیم.

چه راه حل هایی پیش رو وجود دارند؟

اگر چه واقعیت ها پیرامون تغییرات اقلیمی هولناک هستند، فرصت های چشمگیری برای کاهش و آمادگی برای مقابله با اثرات آن وجود دارند. مشارکت برای مقابله با تغییرات آب و هوا راه هایی را به منظور کاهش آلودگی به جوامع، کسب و کارها و افراد ارائه می دهد.

منبع : share.america

[the_ad id=”1833″]

[the_ad id=”1836″]

[useful_banner_manager banners=33 count=1]

[useful_banner_manager banners=34 count=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *