رازهایی درباره دیوار بزرگ و عجیب چین

دیوار بزرگ چین مثل دم اژدهایی پیچ در پیچ مسیر خودش را در مرزهای شمالی کشور پیش گرفته است. دیوار بزرگ چین همانطور که از اسمش معلوم است از شگفتی های معماری ست و اغلب به عنوان یکی از بزرگ ترین عجایب سازه دست بشر نام برده می شود. قدمت دیوار بزرگ چین به بیش از ۲ هزار سال قبل برمی گردد زمانی که چین هنوز حتی کشوری متحد هم نشده بود.

 اما این دیوار فقط یک دیوار بزرگ نیست و در واقع مجموعه ای از دیوارها و قلعه هاست. این دیوار به خاطر اهمیت تاریخی و فرهنگی ای که داشته در سال ۱۹۸۷ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

دیوار بزرگ چین در کجا قرار دارد؟

اگر سفری به پکن داشته باشید از آنجا به راحتی می توانید به این دیوار دسترسی داشته باشید با این وجود این دیوار به غیر از اینکه در این شهر قرار دارد از هوشان و استان لیائونینگ در غرب می گذرد و به شهر جیایوگوان سیتی در شمال غربی کشور می رسد. به طور کلی دیوار بزرگ چین از شمالی ترین مرزهای کشور دفاع می کند. در تحقیقات باستان شناسی سال ۲۰۱۲ مشخص شد که با احتساب همه سلسله هایی که بر روی این دیوار کار کردند این دیوار از ۱۵ استان می گذرد و از «سین ‌کیانگ» در شمال غربی تا مرز کره در شرق کشیده شده است.

دیوار بزرگ جین چقدر طول دارد؟
اگر بخواهیم همه بخش های این دیوار که تا به حال ساخته شده را اندازه بگیریم تحقیقات جدید نشان می دهد که این دیوار ۲۱۱۹۶ کیلومتر طول دارد. معروف ترین و به اعتقاد برخی زیباترین بخش این دیوار در طول سلسله مینگ درست شده و در آن زمان این دیوار بین هاشان و جیایوگوان کشیده شد. اگر فقط بخواهیم طول اصلی این دیوار را در نظر بگیریم که اندازه آن حدود ۳۴۶۰ کیلومتر است باز هم این دیوار رکوردار طولانی ترین دیوار دنیاست. اگر کنجکاو شدید تا بدانید این دیوار چه مقدار بلندی دارد باید بدانید که ارتفاع این دیوار بین ۴٫۵ متر تا ۱۱ متر متغیر است.

رازهایی درباره دیوار بزرگ و عجیب چین

دیوار بزرگ چین چه زمانی ساخته شد؟
گفتن اینکه دیوار بزرگ چین دقیقا چه زمانی ساخته شد کمی سخت است چون امپراتوری ها و سلسله های زیادی در ساخت این دیوار دخالت داشته اند. به نظر می آید که اولین قسمت های دیوار در سال ۷۷۰ قبل از میلاد درست شده با این حال کار رسمی بر روی دیوار در سال ۲۲۱ قبل از میلاد در طی دوران سلسله «چین شی هوانگ» آغاز شد. بیشتر چیزی که امروز از این دیوار باقی مانده دیواره ای به طول ۸۸۷۱ کیلومتر است که در دوران سلسله مینگ بین سال های ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ ساخته شده است. به گفته راهنمای مسافرتی چین حدود ۲۰ دولت و سلسله در زمان های مختلف در ساخت دیوار بزرگ چین کمک کرده اند.

چرا دیور بزرگ چین ساخته شد؟
این دیوار در ابتدا به عنوان دیوار محافظتی در طول مدت جنگ ساخته و از برج ها و راه های زیادی تشکیل شد. زمانی که امپراتور «کین شی هوانگ» اولین بار ساخت دیواری طولانی را پیشنهاد داد هدفش محافظت از دولت های چینی در برابر قبایل عشایر شمالی بود. در مدت سلسله هان (در سال های ۲۰۶ ق.م تا ۲۲۰ میلادی) این دیوار برای محافظت از تجارت در جاده ابریشم گسترش پیدا کرد. سلسله مینگ که مواضع دفاعی شدیدی داشت نه فقط دیوار بزرگ را گسترده تر کرد بلکه سازه های موجود را تعمیر و مستحکم هم کرد.

دیوار بزرگ چین چگونه ساخته شد؟
برخلاف نامش، دیوار بزرگ چین در واقع مجموعه ای از برج و باروهاست که برخی از آن ها در موازات همدیگر ساخته شده اند در حالی که برخی دیگر به صورت مدور و یا فقط دارای دیواره ای هستند. بخش های از دیوار هم از سدهایی طبیعی مثل رودخانه ها و کوه های بلند تشکیل شده است. صدها سال قبل از اینکه ساخت و ساز رسمی دیوار بزرگ چین شروع شود دولت های چینی قلعه هایی را در مقابل یکدیگر ساخته و برای درست کردن آن ها از خاک، چوب و سنگ استفاده کردند. در ساخت و سازهایی که در طول سلسله مینگ انجام شده به جای سنگ از آجر استفاده شده که امروز این آجرها در پایه ها و دروازه ها به خوبی مشخص هستند. امپراتور کین شی هوانگ حدود ۳۰۰ هزار سرباز، زندانی و رعیت را برای ساخت این دیوار به کار گرفت. صدها هزار نفر از مردان در هنگام کار بر روی این دیوار جان خودشان را از دست دادند چون مجبور بودند که مصالح سنگین را بر روی پشت خود تا بالای کوه حمل کنند. بیشتر کاری که در قدیمی ترین بخش های دیوار بزرگ انجام شده با دست بوده اما از فن آوری های اولیه فرغون، طناب و سیستم طناب و قرقره و همچنین گاری هایی که با اسب کشیده می شدند هم استفاده می شده است.

رازهایی درباره دیوار بزرگ و عجیب چین

بهترین وقت برای دیدن دیوار بزرگ چین چه زمانی است؟
بهترین زمان برای دیدن این دیوار هفته های اول می و اکتبر (اردیبهشت و مهر) است اما در این زمان ها باید انتظار گردشگران زیادی را داشته باشید. در طول ماه های زمستان این دیوار کاملا سفید پوش می شود و تعداد گردشگران به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. در طول این ایام کف دیوار کاملا لغزنده و هوا تا حدودی بادی است. پاییز یکی از زیباترین فصل ها برای بازدید از این دیوار است هوا مطبوع و عالی ست و علفزارهای کوهستانی چشم اندازهای جذاب و رنگارنگی را پدید آورده اند. پیشنهاد می کنیم در ماه خرداد به دیدن این دیوار بروید در طول این ماه خبری از تعطیلات رسمی در چین نیست و دیوار نسبت به روزهای دیگر خلوت تر است از طرفی در طول این ایام می توانید از تورها و هتل های تخفیف دار هم استفاده کنید.

منبع:مجله الی گشت به نقل از  travelandleisure.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *