رتبه پول ایران در جهان چند است؟

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ در سال ۲۰۰۵ میلادی که هر دلار آمریکا برابر با ۸۷۴۴ ریال بود، ریال ایران، ۱۰امین پول کم ارزش دنیا بود. در آن سال لیر ترکیه کم ارزش ترین پول خارجی در مقابل دلار آمریکا بود که هر دلار آمریکا برابر با ۱۵۰۰۰۰۰ لیر ترکیه مبادله می شد.

در این گزارش اعلام شده بود که ارزش واحد پولی کشورهایی نظیر اندونزی، رومانی، سائوتام و ویتنام از ارزش پولی ایران کمتر می باشد و ارزش پولی این کشورها در مقابل دلار ایلات متحده ی آمریکا ۹۰۹۲ روپیه ی اندونزی، ۴۲۴ لئو رومانی، ۸۸۹۸ دوبرا سائوتام و ۱۵۷۵۷ دونگ دیتنام بود.

اما در ایران بعد از شروع به کار دولت دهم و بعد از گذشت چند سال، اکنون ۱.۴ لیر ترکیه در برابر ۱ دلار آمریکا مبادله می شود و همچنین ۹۲۲۳ روپیه ی اندونزی برابر با یک دلار آمریکا می باشد و هر دلار ایالات متحده ی آمریکا با ۲.۸۹ لئوی روانی مبادله می گردد و واحد پولی بعضی از کشورها نظیر اکوادور نیز به دلار آمریکا تغییر پیدا کرده است.

بر همین اساس هم اکنون رتبه ی پول ایران در جهان چیزی معادل ۳۸۶۰ ریال ایران در مقابل دلار آمریکا می باشد که به طبع کاهش ارزش پولی فراوانی را از سال ۲۰۰۵ تا کنون تجربه کرده ایم و ریال ایران در فاصله ی این چند سال به سومین پول کم ارزش جهان در مقابل دلا آمریکا تبدیل شده است و این موضوع در حالی است که برخی از کشورها نظیر زیمباوه بحران شدید اختصاصی را در طی این چند سال تجربه کرده ولی هم اکنون ارزش واحد پولی آنها از ایران بالاتر می باشد.

zoomtech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *