هر آنچه درباره (( رفتینگ )) باید بدانیم

ورزش رفتینگ چیست؟

رفتینگ یا قایق سواری در رودخانه های خروشان، یک ماجراجویی گروهی است که توسط یک راهنما در رودخانه های روان و خروشان سراسر جهان برگذار می شود. این ورزش معمولا چیزی بین دو تا سه ساعت به طول می انجامد که در آن شما گاهی به پارو زدن نیاز پیدا می کنید اما در بیشتر مواقع این جریان آب است که شما را به جلو می کشاند. ماجراجویان این ورزش را جزو هیجان انگیزترین ورزش‌های آبی می دانند که البته حتی آن هایی که همیشه می پرسند رفتینگ چیست نیز با چند دقیقه آموزش و با کمک راهنما می توانند این هیجان را تجربه کنند.

رفت یا قایق رفتینگ چیست؟

به طور ساده می توان گفت که قایق رفتینگ یا رفت یک قایق بادی بزرگ است. آنها در اندازه های مختلف ۴ تا ۱۸ نفره وجود دارند، در بعضی از رفت ها بر اساس رودخانه و شدت خروشانی آن افراد معمولا، ۶، ۸ و ۱۰ نفره تقسیم می شوند اما بعضی از آن ها نیز هستند که قایق هایی با ظرفیت بیشتر را استفاده می‌کنند. رفت های مدرن معمولا طوری ساخته می شوند که به خودی خود آب ریخته در قایق را بر اثر تکان های شدیدی که در طول مسیر اتفاق می افتد بیرون بریزند. آن ها همچنین از جنس های مقاومی ساخته می شوند که وقتی با سنگ ها و صخره ها برخورد می کنند، صدمه نبینند.

هر آنچه درباره (( رفتینگ )) باید بدانیم-1

عوامل و کارکنان

۱- در ورزش رفتینگ عوامل یک تیم واحد هستند که آنها مسئول هماهنگی حرکت قایق هستند. هر یک از اعضا معمولا متخصص ورزش های آبی است. آن ها معمولا به رودخانه بسیار مسلط هستند و نقاطی را که به پارو زدن یا کارهای تخصصی دیگر نیاز است را به خوبی می شناسند.

۲- در سفرهای رفتینگ، عوامل گاهی فقط برای آموزش می آیند و مسافرانی که به آب وارد می شوند نیاز به یک راهنمای با تجربه یا کاپیتانی که قایق را در اختیار بگیرد دارند. مسافران به هم کمک می کنند تا دستورات راهنما را انجام دهد. اصطلاحات خاصی در رابطه با راندن قایق وجود دارد که همگی قبل از شروع رفتینگ، آموزش داده می شوند.

راهنما

وظیفه اصلی راهنما، برقراری امنیت است. کار آن ها راهنمایی مسافران برای انجام مجموعه ای از نکات امنیتی در داخل قایق و در رودخانه مانند طریقه شنا در آب در صورت افتادن داخل رودخانه، به خاطر سپردن نحوه پارو زدن و دستورات دیگر می باشد. راهنما همچنین وظیفه دارد که به اصطلاح رودخانه را زودتر بخواند و در جا تصمیم بگیرد که کدام مسیر ها بهتر است و از چه مسیرهایی می توان هیجان بیشتر و البته امن تری تجربه کرد. راهنمایان رفتینگ معمولا بسیار خلاق هستند و شخصیت مهربان و البته پر جذبه ای دارند.

هر آنچه درباره (( رفتینگ )) باید بدانیم-5

تجهیزات

تجهیزات قایقرانی برای مسافران شامل جلیقه نجات، لباس های مخصوص، کلاه ایمنی و یک پارو می شوند. تجهیزات مورد نیاز راهنما نظیر قایق، طناب، دستگاه ارتباطی، سوت، چاقوی رودخانه، جلیقه نجات، کیف کمک های اولیه و پاروی بزرگی می باشند.

مسیریابی

افرادی که به رودخانه خوانی واقف هستند یا به اصطلاح عامیانه تر به آن ها بلد رودخانه می گویند دارای مهارت هایی هستند که با تمرین مداوم به دست آورده اند. رودخانه دارای ویژگی های بسیاری (حجم آب، فرود عمودی، موانع، آوار، سنگ ها، سنگ های کم عمق، سوراخ ها، امواج و غیره) است که امواج را تشکیل می دهند. رودخانه های مناسب رفتینگ دارای موج هایی هستند که از ۱ تا ۶ درجه بندی می شوند که کم خطر ترین آن ۱ و پرخطرترین ۶ است. کار راهنمای این است که در رودخانه به طوری حرکت کند که علاوه بر هیجانی که مسافران انتظار دارند، بتواند امن ترین مسیر را انتخاب کند.

هر آنچه درباره (( رفتینگ )) باید بدانیم-2

رودخانه های معروف رفتینگ در ایران

در ایران افراد زیادی بعد از آنکه می پرسند رفتینگ چیست به سراغ این می روند که آیا در ایران هم می شود این ورزش را انجام داد که البته جواب آن بسیار واضح است. در فهرست زیر چند نمونه از رودخانه هایی که قابلیت رفتینگ را دارند، برایتان آورده ایم. شما می توانید از بین تورهای متعددی که در ایران برگذار می شود یکی را به مقصد دلخواه انتخاب کنید و در آن رفتینگ کنید.

چهار محال و بختیاری، رودخانه ارمند: مسیر این رودخانه حدود ۲۰ کیلومتر است و درجه سختی آن بین ۲ تا ۴ است.

اصفهان، زاینده رود: بیشتر مناسب فصل بهار می باشد. کمترین مسیر آن ۳ کیلومتر است و درجه سخی آن بین ۳ تا ۴ است.

مازندران، رودخانه هراز: مسیر این رودخانه معمولا دو ساعت طول می کشد که درجه سختی آن ۴ به بالا (بستگی به فصل) می باشد.

گیلان، سفیدرود: این رودخانه همچنین برای کایاک سواری نیز مناسب است. درجه سختی آن بین ۲ تا ۳ می باشد.

کردستان، رودخانه سیروان: رودخانه سیروان در ناحیه هورامان کردستان است که مسیر آن هم برای افراد مبتدی و هم برای حرفه‌ها مناسب است. درجه سختی آن بین ۳ تا ۴ است.

لرستان و خوزستان، رودخانه دز: این رودخانه نیز در بین رفتینگ سواران بسیار محبوب است و درجه سختی آن بین ۳ تا ۵ می باشد.

هر آنچه درباره (( رفتینگ )) باید بدانیم-3

رودخانه های معروف رفتینگ در جهان

رودخانه نیل، اوگاندا: این رودخانه که یکی از خروشان ترین رودخانه ها می باشد در اوگاندا واقع است. بهترین زمان رفتن به این رودخانه ژانویه می باشد.

رودخانه مگپای، انتاریو، کانادا: این رودخانه که در میان جنگل های کاج و صنوبر قرار دارد، در اونتاریو کانادا قرار دارد و بهترین زمان رفتن به این رودخانه اوت و سپتامبر می باشد.

رودخانه سان کسی، نپال: رودخانه سان کسی در نپال قرار دارد و مقصد بسیار محبوبی برای رفتینگ به حساب می آید. بین ماه های سپتامبر و ژانویه می توانید در این رودخانه رفتینگ کنید.

رودخانه فرانکلین، تاسمانی، استرالیا: رود فرانکلین در تمام فصل تابستان برای رفتینگ مناسب است. در انتهای مسیر رودخانه می توانید با یک قایق بادبانی تورتان را به انتها برسانید.

حالا  دیگر همه شما می دانید که رفتینگ چیست پس بهتر است تحقیقات‌تان را کامل تر کنید و اگر در ایران می خواهید این ورزش هیجان انگیز را انجام دهید منتظر فصل تابستان و بهار بمانید. اگرچه در برخی نقاط دیگر جهان در زمستان هم می شود رفتینگ کرد، و شما می توانید این ماجراجویی هیجان انگیز را تجربه کنید.

الی گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *