گزارش اوپک ؛ تاثیر ناچیز خودروهای الکتریکی بر قیمت نفت

اگر یک چهارم کل خودروهای جهان، الکتریکی شوند، تقاضای جهانی برای نفت در نیمه‌ دوم دهه ۲۰۳۰ به‌طور تخمینی در میزان ۱۰۹میلیون بشکه در هر روز ثابت بماند

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک اعلام کرده است به‌رغم افزایش فروش خودروهای تمام الکتریکی انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ اوج‌گیری تقاضا برای نفت ادامه داشته باشد.

براساس گزارش‌ها به باور کارشناسان اوپک درنهایت استفاده از خودروهای الکتریکی به ثبات میزان تقاضا و مصرف نفت منجر خواهد شد.

براساس گزارشی که بلومبرگ روز گذشته منتشر کرد، به نظر می‌رسد اگر یک چهارم کل خودروهای جهان، الکتریکی شوند و تنها از نیروی باتری‌های خود استفاده کنند، تقاضای جهانی برای نفت در نیمه‌ دوم دهه ۲۰۳۰ به‌طور تخمینی در میزان ۱۰۹میلیون بشکه در هر روز ثابت بماند. با این حال اوپک همچنان انتظار دارد مصرف نفت در دهه‌های آتی افزایش پیدا کند، زیرا به‌نظر نمی‌رسد تعویض خودروهای درون‌سوز و غالب شدن خودروهای تمام الکتریکی در بازار با سرعت زیادی صورت بگیرد، مگر آن‌که سناریوی دیگری برای عرضه این خودروها مطرح شود.

در گزارش منتشر شده توسط اوپک این‌طور عنوان شده است: «بعید به نظر می‌رسد خودروهای تمام الکتریکی زودتر از ۲۴ سال آینده بتوانند با قدرت به بازار خودروهای سواری نفوذ پیدا کنند. با این حال بسیاری از کشورها تمایل و نیت خود را برای دست یافتن به سهم بالاتری از خودروهای الکتریکی در آمار فروش خود اعلام کرده‌اند.»

تاثیر ناچیز خودروهای الکتریکی بر قیمت نفت

کمپانی‌های نفتی توجه بیشتری را به کشورهایی همچون فرانسه، انگلستان و حتی چین نشان می‌دهند که برنامه‌هایی جدی را برای ممنوعیت تردد خودروهای سوخت فسیلی در چند دهه آتی اعلام کرده‌اند.

طبق پیش‌بینی اوپک‌تا سال ۲۰۴۰ تنها ۸‌درصد از ناوگان خودروهای سبک جهان به‌صورت الکتریکی در تردد خواهند بود و تصور نمی‌شود این رقم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر مصرف سوخت داشته باشد.

این در حالی است که به باور کارشناسان آژانس مالی انرژی نوین وابسته به بلومبرگ، تا سال ۲۰۴۰ یک سوم از خودروهای جهان الکتریکی خواهند بود.

یکی دیگر از جنبش‌های فناورانه که می‌تواند بر تقاضای نفت تاثیرگذار باشد، گرایش گسترده به خدمات همسفری یا به اشتراک‌گذاری خودرو است که توسط کمپانی‌هایی همچون اوبر و لیفت ارائه می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌ها، تنها در ایالات متحده خدمات به اشتراک‌گذاری خودرو و همسفری تا سال ۲۰۴۰ می‌توانند تقاضا برای مصرف سوخت را تا ۷درصد کاهش دهند.

تاثیر ناچیز خودروهای الکتریکی بر قیمت نفت

در همین حال در چین نیز که طبق پیش‌بینی اوپک تا سال ۲۰۳۵ تقاضا برای نفت به نقطه اوج خود می‌رسد، این خدمات می‌توانند درنهایت منجر به کوچک شدن ناوگان خودروهای سواری و کاهش مصرف سوخت شوند. پیش از به ثبات رسیدن تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۴۰، چین و هند بیشترین تقاضا را برای نفت خواهند داشت.

منبع : donyayekhodro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *