شرکت خودروسازی تویوتا اتوبوس پیل سوختی جدیدش را به تصویر کشید. اتوبوس پیل سوختی “سورا” در کنار استفاده از نیروی برق خود برای انتقال افراد، همچنین قادر است برق را در مواقع اضطراری و بحران یا بلایای طبیعی در اختیار دیگران قرار دهد.
تویوتا یک وسیله نقلیه مفهومی که یک اتوبوس پیل سوختی موسوم به “سورا” (Sora) است را معرفی کرده تا در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته شود.
این اتوبوس برای تولید در سال ۲۰۱۸ طراحی شده است و بیش از ۱۰۰ دستگاه آن در منطقه شهری توکیو پیش از بازیهای المپیک و پارا المپیک ۲۰۲۰ استفاده خواهد شد.
“Sora” که مخفف آسمان (Sky)، اقیانوس (Ocean)، رودخانه (River)، هوا (Air) است، توسط سیستم پیل سوختی تویوتا طراحی شده است.
منبع نیروی “سورا” شامل دو پشته سوخت ۱۱۴ کیلو وات پیل سوختی و دو موتور پیشران است که خروجی ۱۱۳ کیلو واتی با ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور در هر موتور و قدرت ۱۵۲ اسب بخار دارد.
باتری نسبتا کوچک هیدرید نیکل فلز (NiMH) نیز تعبیه شده است. همچنین ۱۰ مخزن هیدروژنی با ظرفیت کلی ۶۰۰ لیتر قرار داده شده است.
اتوبوس پیل سوختی “سورا” علاوه بر استفاده از نیروی برق خود برای انتقال مردم، همچنین قادر به تولید قدرت در حوادث اضطراری و یا فجایع طبیعی است که حداکثر ۹ کیلو وات خروجی را با عرضه کلی ۲۳۵ کیلو وات ساعت وقتی که به طور کامل شارژ باشد، دارد.
“پیل سوختی” یک مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است. این تبدیل مستقیم بوده و از بازده بالایی برخوردار است. معروفترین نوع پیل سوختی در حال حاضر پیل سوختی هیدروژنی است.
انواع دیگر پیل سوختی مانند پیل سوختی متانول نیز کاربردهای خاصی دارند. در مورد پیل سوختی هیدروژنی میتوان گفت که در این تبدیل از عمل عکس الکترولیز آب استفاده میشود. به عبارت دیگر از واکنش بین هیدروژن و اکسیژن، آب، حرارت و الکتریسیته تولید میشود.
هر سلول در پیلهای سوختی از سه جزء آند، کاتد و الکترولیت و غشاء تشکیل شده است.
اتاق “سورا” برای جابجایی ۷۹ مسافر با ۲۲ صندلی و ۵۶ نفر ایستاده و یک راننده طراحی شده است.
طول این اتوبوس حدود ۱۰ متر، عرض تقریبی ۲٫۵ متر و ارتفاع تقریبی ۳٫۵ متر است. طراحی داخلی آن با هدف برآورد نیازهای متنوع تعدادی از مسافرین انجام شده است.
صندلیهای افقی در “سورا” میتوانند تا حد امکان به کالسکه یا صندلیهای چرخ دار اجازه دهند تا به راحتی در اتوبوس جا بگیرند.
ارتفاع پایین ورودی، دسترسی آسانتر را برای مسافران کمتوان فراهم میکند.
از دید تکنولوژیکی، تویوتا سورا نظارت محیطی، کنترل شتاب و سرعت، کنترل اتوماتیک ورود و خروج و ارتباط شبکهای با وسایل نقلیه دیگر را دارد.
نظارت بر محیط با استفاده از هشت دوربین با وضوح بالا در داخل و خارج “سورا” برای شناسایی عابر پیاده، دوچرخه و دیگر موانع برای هشدار دادن به راننده از طریق صدا و تصاویر انجام میگیرد.
کنترل سرعت، توقف ناگهانی را مدیریت میکند و به دلیل نبود تغییر دنده در اتوبوس پیل سوختی “سورا”، جا خوردن دنده نیز حذف میشود.
سوار شدن و خروج از اتوبوس توسط سیستم کنترل ورود اتوماتیک آسانتر شده است، چرا که اتوبوس با کمترین اختلاف نسبت به ایستگاه میایستد و این باعث میشود که تردد مسافرین، بهویژه کسانی که از کالسکه یا صندلی چرخدار استفاده میکنند، بهبود پیدا کند.
در نهایت، تویوتا سورا از ارتباطات ITS، وسیله به وسیله و سیستم ارتباطی با مرکز بهره میبرد که به رانندگی ایمن کمک میکند.
همه این سیستمها به روانی ترافیک و توسعه فناوریهای این چنینی کمک میکند.
طرح مفهومی تویوتا “سورا” در نمایشگاه پیش روی توکیو در ۲۵ اکتبر به نمایش گذاشته خواهد شد.
گیزمگ