نگاهی به وضعیت گرانترین خودروی هیبریدی در ایران، بی ام و i8

شاید تا سال 2013 کمتر کسی فکرش را می‌کرد که یک سوپراسپرت هیبریدی راهی بازار شود. اما کمپانی ب‌ام‌و در همان سال با معرفی سری i محصولات خود در نمایشگاه فرانکفورت، همه را شگفت‌زده کرد. سری i از محصولات ب‌ام‌و نشانی از خودروهای دوستدار محیط‌زیست و بدون آلاینده بوده که در میان این خانواده بزرگ باواریایی اسم‌ و رسمی برای خود بدست آورده است. i3 و i8 خواهر و برادری هستند که با ظاهری زیبا و دلفریب انقلابی در عرصه خودروهای پلاگین هیبرید به‌پا کردند. تا پیش از این طراحی‌ و کارایی خودروهای هیبریدی مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گرفت، اما این رویه تا زمان تولید i8 بیشتر ادامه نداشت. خودرویی از آینده با طراحی و تکنولوژی فوق‌العاده که با عبور از هر خیابانی توجه همگان را به سمت خود جذب می‌کند، در واقع ب‌ام‌و i8 را می‌توان نگاهی جسورانه به آینده دانست. i8 اولین خودروی اسپرتی است که میزان آلایندگی و مصرف‌سوخت آن به اندازه خودروهای کوچک است. 

اوایل سال 94 تصاویری از ورود سه دستگاه از این خودروی رویایی به کشور در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که شایعاتی مبنی بر قیمت سه میلیاردی آن نیز همزمان نقل محافل خودرویی شد. اما این ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از مدت زمانی کوتاه هجوم i8ها را به کشور شاهد بودیم. اما بنابر سیاست‌های کلی موجود در زمینه واردات و شماره‌گذاری خودرو، به دلیل نداشتن ارتفاع مجاز و نوع باز شدن درب‌ها و همچنین عدم دریافت تائیدیه از نماینده ب‌ام‌و نتوانست مجوز دریافت پلاک‌ملی را کسب کند، که همین موضوع سبب شد i8 به یک خودروی تزئینی در ویترین نمایشگاه‌های اتومبیل در سطح شهر تبدیل شود.

نگاهی به وضعیت گرانترین خودروی هیبریدی در ایران، بی ام و i8 -3

اما سرانجام پس از یک‌سال i8ها یکی پس از دیگری رهسپار مراکز شماره‌گذاری شدند تا ازین پس شاهد تردد این خودروی فراتر از زمان در خیابان‌های کشور باشیم. همچنین صحبت‌هایی درخصوص عرضه رسمی این خودرو توسط پرشیاخودرو به گوش می‌رسید که البته باوجود نماینده رسمی نبودن این شرکت، صحت این موضوع در حاله‌ای از ابهام است.

حال پس از گذشت دو سال از حضور i8 در بازار ایران، شاهد معاملات کمتری از این خودرو در بازار آزاد هستیم. در روزهای ابتدایی پلاک شدن این سوپراسپرت هیبریدی، قیمتی بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای آن درنظر گرفته شده بود که به سرعت شاهد افت قیمت آن بودیم. اکنون نمونه‌های صفر کیلومتر این خودرو که از تمامی امکانات رفاهی بهره می‌برند، با قیمتی حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. اما نکته قابل توجه، افت قیمت نسخه‌های کارکرده بوده، به گونه‌ای که نسخه 2000 هزار کیلومتر کارکرد با قیمتی حدود 840 میلیون تومان قابل خریداری است.

نگاهی به وضعیت گرانترین خودروی هیبریدی در ایران، بی ام و i8 -2
لازم به‌ذکر است که آپشن لیزرلایت در این خودرو، نکته بسیار مهمی در بحث قیمت‌گذاری است، زیرا نمونه‌های فول اما فاقد این آپشن را می‌توان با مبلغی حدود 900 میلیون تومان خریداری کرد. درحال حاضر در بازار ایران هیچ‌گونه رقیبی که از لحاظ تکنولوژی بتواند با i8 رقابت کند موجود نیست، اما از لحاظ قیمتی می‌توان پورشه 911 را اصلی‌ترین رقیب برای این سوپراسپرت هیبریدی درنظر گرفت، که با مبلغی حدود 800 تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان بسته به سال ساخت، سلامت و میزان کارکرد، قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین عدم خدمات پس از فروش و سرویس های گران قیمت از دیگر مشکلات این خودرو است.

خودروبانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *