پیشران موشک جدید ناسا X3 با رکوردی جدید

پیشران یونی موشک ناسا موسوم به X3 در مرکز تحقیقاتی “گلن” با توان 50 کیلووات مورد تست ثابت قرار گرفت و رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت.

به نقل از گیزمگ، سکونت انسان در مریخ با پروژه رؤیایی الون ماسک برای فرستادن گردشگر فضایی به این سیاره، به سرعت در حال حرکت از عالم تخیل به واقعیت است.

این سناریو در حال حاضر یک گام به واقعیت نزدیکتر شده است، زیرا مهندسان ناسا و دانشگاه میشیگان آزمایش پیشران موشک X3 را با موفقیت انجام دادند و در چندین شاخص در این پروسه رکورد شکست.

X3 یکی از سه نمونه اولیه پیشران‌های موشک‌های مریخ است که در حال حاضر در حال توسعه است. این پیشران به عنوان یک موتور توربو شارژ شناخته می‌شود که از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی برای یونیزه کردن گازهایی مانند زنون و استخراج آنها برای حرکت استفاده می‌کند.

این تکنیک بسیار شفاف‌تر، ایمن‌تر و با مصرف سوخت بهینه‌تری از موشک‌های شیمیایی سنتی است، اما بحث بر سر نیروی پیشران و شتاب نسبتا کم آن است.

پیشران موشک جدید ناسا X3 با رکوردی جدید-2

“آلک گالیمور”، مهندس ارشد در توسعه X3 گفت: ماموریت‌های مریخ در افق دید دانشمندان است و ما می‌دانیم که پیشران‌های یونی برقی در فضا به خوبی کار می‌کنند. آنها می‌توانند برای حمل تجهیزات با حداقل انرژی و سوخت در طول یک سال یا بیشتر بهینه‌سازی شده و یا برای سرعت انتقال خدمه به مریخ بسیار استفاده شوند.

پیشران X3 در آزمایش‌های اخیر، با شکستن سه رکورد متفاوت که قبلا توسط سایر پیشران‌ها به جای گذاشته شده بود، یک قدم بسیار امیدوارکننده برای ماموریت مریخ برداشت.

مهمتر از همه این است که X3 با 5.4 نیوتن نیرو شروع به فعالیت کرد و رکورد قبلی 3.3 نیوتن را شکست.

موتور همچنین یک جریان عملیاتی 250 آمپر را که بیش از دو برابر رکورد قبلی است، کنترل می‌کند و با توان 102 کیلو وات کار می‌کند و رکورد قبلی با 98 کیلووات را  پشت سر گذاشت.

آزمایشات طی بیش از 25 روز در ماه ژوئیه و اوت امسال در محفظه خلاء در مرکز تحقیقات گلن ناسا صورت گرفت.

از آنجایی که این پیشران کمی آلودگی از خود به جا می‌گذارد که می‌تواند در نتایج آزمایش تاثیرگذار باشد، این مرکز تنها مرکزی در آمریکا است که می‌تواند به درستی X3 را آزمایش کند.

به عنوان مثال در این مرکز برای تحمل وزن 500 پوندی (227 کیلوگرم) این پیشران، یک پایه مخصوص ساخته شده است.

پیشران موشک جدید ناسا X3 با رکوردی جدید-3

قبل از اینکه پیشران موتور مشتعل شود، تخلیه هوای محفظه خلاء حدود 20 ساعت طول می‌کشد تا یک خلاء شبیه به فضا ایجاد شود. آزمایشات به آهستگی انجام می‌شوند و اگر چیزی اشتباه پیش برود، هوا باید قبل از انجام تعمیرات به تدریج به محفظه برگردانده شود و سپس 20 ساعت دیگر طول می‌کشد تا محفظه دوباره به خلاء تبدیل شود و بتوان آزمایش را ادامه داد.

در حالی که این آزمایشات با استفاده از تامین‌کننده‌های قدرت جداگانه انجام می‌شود، X3 در نهایت واحد تامین نیروی اختصاصی خود را خواهد داشت که در حال حاضر توسط Aerojet Rocketdyne توسعه می‌یابد.

هنگامی که این واحد ساخته و استفاده شود، آزمایش‌های بیشتری در نیمه اول سال 2018 در همان مرکز انجام خواهد پذیرفت.

تیم تحقیقاتی با هدف روشن کردن و حرکت موتور به مدت 100 ساعت به کار خود ادامه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *