تفاوت لپ تاپ با سیستم عامل و بدون سیستم عامل در هنگام خرید در چیست؟

اگر این روزها قصد خرید لپ تاپ دارید حتما این مطلب را بخوانید. در اینجا از نکاتی اطلاع پیدا می کنید که ممکن است فروشنده در رابطه با آن حرفی با شما نزند. نکاتی که در خرید لپ تاپ اهمیت زیادی دارد.

اگر صاحب لپ تاپ باشید و یا قصد خرید آن را داشته باشید حتما متوجه شده اید که در بازار، لپ تاپ هایی وجود دارد که بدون سیستم عامل هستند. در این مطلب می خوانید که آیا خرید لپ تاپ بدون سیستم عامل درست است یا نه و اصلا لپ تاپ بدون سیستم عامل به چه معناست؟

سیستم عامل چیست ؟

سیستم عامل یا به انگلیسی System Operating در واقع یک نرم افزار سیستمی بسیار پیچیده است که روی یک دستگاه کامپیوتری نصب می شود. وظیفه سیستم عامل این است که بین کاربر و قطعات سخت افزاری ارتباط ایجاد کند. سیستم عامل از طریق برنامه ها دستورات کاربر را دریافت می کند و به سخت افزار انتقال می دهد و سخت افزار نیز این دستورات را اجرا می کند. بحث سیستم عامل خیلی پیچیده است و در چند خط نمی توان آن را توضیح داد.  در همین حد بگوییم که ویندوز، لینوکس و مک ۳ نمونه از مهم ترین و پرطرفدار ترین سیستم عامل های دنیا هستند. یک کامپیوتر بدون سیستم عامل مانند یک انسان مرده است.

Image result for خرید ‫لپ تاپ‬‎

لپ تاپ بدون سیستم عامل به چه معناست ؟

شرکت های سازنده لپ تاپ، دو نوع لپ تاپ وارد بازار می کنند. بعضی از لپ تاپ ها با سیستم عامل و بعضی از آن ها نیز بدون سیستم عامل فروخته می شوند. منظور از لپ تاپ بدون سیستم عامل این است که هیچ سیستم عاملی روی آن نصب نیست؛ به عبارت ساده تر ویندوز ندارد و خریدار خودش باید یک سیستم عامل روی آن نصب کنید.

سیستم عامل نصب شده روی لپ تاپ ها

لپ تاپ های موجود در بازار معمولا یکی از ۳ سیستم عامل زیر را دارند:

سیستم عامل مایکروسافت ویندوز

ویندوز محبوب ترین سیستم عامل دنیاست که توسط شرکت مایکروسافت تولید و عرضه می شود. ویندوز یک سیستم عامل تجاری است و طبق قوانین تجارت بین المللی هر کسی که بخواهد از ویندوز استفاده کند باید یک لایسنس بخرد!

قیمت لایسنس نسخه ۱۰۰ دلار و نسخه Pro هم حدودا ۲۰۰ دلار است. البته لایسنس ویندوزی که شرکت ها روی لپ تاپ شان نصب می کنند از نوع OEM است که خیلی ارزان تر از لایسنس اصلی ویندوز است . شرکت های سازنده لپ تاپ برای کاهش هزینه ها، روی لپ تاپ هایشان ویندوز OEM نصب می کنند. متاسفانه لایسنس های OEM کاربر را خسته می کنند و برای همین کاربر ترجیح می دهد لایسنس بخرد.

سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس یک نرم افزار کاملا رایگان و متن باز است. لینوکس امنیت بسیار بالایی دارد اما متاسفانه کار کردن با لینوکس کمی سخت است. به همین دلیل خیلی از کاربران حوصله یادگیری آن را ندارند. همانطور که گفتیم لینوکس یک سیستم عامل متن باز است. یعنی هر کسی می تواند کد های لینوکس را داشته باشد و آن را تغییر دهد و از آن یک سیستم عامل جدید بسازد.

به همین دلیل نسخه های بسیار زیادی از لینوکس تولید و به کاربران سراسر دنیا عرضه شده است. اما شرکت های سازنده لپ تاپ معمولا لینوکس مینت ( Mint) را روی لپ تاپ ها نصب می کنند. چون کار کردن با این دو نسخه از لینوکس برای کاربری عمومی خوب است اما برای بازی و کارهای تخصصی کمی سخت است. بد نیست بدانید که اغلب، برنامه نویس ها از لینوکس استفاده می کنند. بنابراین مشخص است که لینوکس برای کاربران مبتدی مناسب نیست.

سیستم عامل اپل مک

سیستم عامل مک (Mac) توسط شرکت اپل تولید و عرضه می شود. این سیستم عامل به طور انحصاری روی مک بوک (Macbook ) لپ تاپ اپل و آیمک iMac  کامپیوتر AIO اپل  قابل نصب است. سیستم عامل مک را به راحتی نمی توان بر روی سایر PC ها نصب کرد. قیمت مک بوک ها بسیار گران است و کسی که می تواند مک بوک بخرد، پول سیستم عامل برایش مهم نیست و نیازی به پردازش ندارد.

البته مک بوک برای کاربران معمولی خیلی مناسب نیست و بیشتر گرافیست ها و برنامه نویس ها از آن استفاده می کنند.

مزایای لپ تاپ بدون سیستم عامل

به طور کلی خرید لپ تاپ بدون سیستم عامل ۳ مزیت مهم دارد که هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم:

 قیمت پایین تر لپ تاپ بدون سیستم عامل

مهم ترین مزیت لپ تاپ بدون سیستم عامل برای ما ایرانی ها این است که نسبت به لپ تاپ هایی که ویندور قانونی دارند، ارزان تر است. همانطور که گفته شد شرکت های سازنده لپ تاپ روی دستگاه هایشان ویندوزهای لایسنس دار نصب می کنند. به این ترتیب هزینه لایسنس ویندوز به قیمت لپ تاپ اضافه می شود. در واقع رایگان نیست !

در حالی که خرید ویندوز لایسنس دار برای ما ایرانی ها کلا خنده دار است. چون از یک طرف شرکت مایکروسافت به دلیل تحریم های سیاسی به ایرانی ها خدمات نمی دهد و از طرف دیگر اگر روی ویندوز لایسنس دار نرم افزار کرک شده نصب کنید، دیگر با ویندوز کرک شده فرقی ندارد. چون به لحاظ امنیتی آسیب می بیند. مسئله مهم تر این که واقعا ایرانی ها با این درآمد ناچیز، توان خرید این همه برنامه را ندارند. اگر یک حساب سرانگشتی کنید می بینید بابت همین چند نرم افزار باید چند میلیون تومان بدهیم!

نکته مهم: امنیت پیچیده تر از این حرف هاست و شما نمی توانید با نصب ویندوز لایسنس دار ( ویندوز اریجینال ) و یک برنامه آنتی ویروس امنیت را به طور کامل برقرار کنید.

نصب سیستم عامل دلخواهتان 

ممکن است سیستم عاملی که روی لپ تاپ مورد نظرتان نصب شده است آن سیستم عاملی نباشد که شما دوست دارید یا نیاز دارد . خیلی از کاربران تمایلی به باطل کردن لایسنس ویندوز خود ندارند. اما اگر لپ تاپ بدون سیستم عامل بخرید می توانید بدون هیچ دردسر و نگرانی هر سیستم عاملی را که دوس دارید روی دستگاه تان نصب کنید. البته اگر ویندوز اصل هم داشته باشید باز هم می توانید آن را عوض کنید. البته دستگاهی که خام باشد دردسر کمتری دارد.

 لپ تاپ بدون سیستم عامل پارتیشن بندی نشده

زمانی که شرکت سازنده لپ تاپ روی دستگاه ویندوز لایسنس دار نصب می کند ممکن است هارد دستگاه را به گونه ای پارتیشن بندی کند که با نیاز شما مطابقت نداشته باشد. در این صورت اصلاح پارتیشن های هارد کمی دردسر ساز می شود. اما اگر روی لپ تاپ تان هیچ سیستم عاملی نصب نشده باشد خیلی راحت می توانید هارد دستگاه را کاملا بر اساس سیلقه یا نیاز خودتان پارتیشن بندی کنید.

منبع : کلیک
[the_ad id=”1833″]
[the_ad id=”1836″]
[useful_banner_manager banners=33 count=1]
[useful_banner_manager banners=34 count=1]
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *